Klein leed in de studio...

Kabels die in de knoop zitten
Ik 'los dat altijd op' door keihard te trekken aan een uiteinde van een kabel die ik nodig heb.

Het resultaat is dan een veel stevigere compactere knot die ik makkelijker kan opbergen terwijl ik weer een paar tientjes op bax spendeer aan nieuwe kabels.
 
Ik heb de laatste tijd enorm veel lange kabels ingekocht omdat mijn opstelling niet echt optimaal was.

Afgelopen Paasweekend heb ik alles omgegooid en geoptimlaiseerd (zie "foto's van je studio/crib" draad) en heb ik een halve krat lange kabels over.
 
Wat mij hielp in de kabel tijd was klittenband. Handig om weg te werken, en zorgt er voor dat het wat meer georganiseerd is en daardoor minder snel in de knoop raakt. Wel weer vervelend als je er een kabel tussenuit moet halen en alle klittenband moet los maken.
 
Ja ik overweeg ook een deel opnieuw te doen en kabels op te binden. Maar ook het nadeel dat je schetst vind ik wel een dingetje, als je iets wil veranderen zit je ook weer te klooien.
 
Kabels die in de knoop zitten
Ja herkenbaar, lijkt wel op hoe het er bij mij thuis uitziet met m'n patchkabels maar dan in verschillende kleuren, weliswaar iets minder veel maar wel een zooitje.
Ik heb gewoon geen ruimte voor een standaard of zo waar je die kabels dan gerangschikt aan ophangt dus ligt alles door elkaar in een doos en soms rangschik ik het weer op lengte en bevestig het dan weer per lengte bij elkaar met een draadbindertje maar na wat keren patchen is het opnieuw een bende en ik heb er nog geen oplossing voor.

Ik 'los dat altijd op' door keihard te trekken aan een uiteinde van een kabel die ik nodig heb.

Het resultaat is dan een veel stevigere compactere knot die ik makkelijker kan opbergen terwijl ik weer een paar tientjes op bax spendeer aan nieuwe kabels.
:D
 
Ik ga van patchbay naar patchbay naar patchbay(s) en prik in afh van de plaats. Dus gans die kabels liggen vast. En als t niet werkt dan leg ik een extra kabel of zelfs snake. Opruimen en samen binden zie ik totaal geen nut van.
 
In mijn kabelkratten is het prima georganiseerd. Daar heb ik een aantal categorieen die ik bewaar in hersluitbare Ikea zakken. Vroeger was dat ook een baal spaghetti maar dat is niet meer. De knot op de foto is ontstaan tijdens het afbreken en opnieuw opbouwen van de studio afgelopen weekend. Hussel de boel een paar keer door elkaar en het is 1 grote knoop :D
 
In mijn kabelkratten is het prima georganiseerd. Daar heb ik een aantal categorieen die ik bewaar in hersluitbare Ikea zakken. Vroeger was dat ook een baal spaghetti maar dat is niet meer. De knot op de foto is ontstaan tijdens het afbreken en opnieuw opbouwen van de studio afgelopen weekend.
In mijn naïviteit dacht ik dat die foto van internet afkwam en als geintje was geplaatst maar je bent een echte "kabelhoarder" :D
Maar ach; je weet hoe het gaat, een setje extra kabels is snel besteld en later na zo'n opruiming dan blijkt dat je weer veel te veel hebt.
Dozen van synths enz is net zoiets, op een gegeven moment heb je een paar m2 aan lege dozen en die moet je weer ergens kwijt en weggooien doe ik niet want als je een keer een reparatie hebt of iets verkoopt zie dan maar weer aan een geschikte verpakking te komen.
 
Nou ja, die foto is dus wat er op dat moment in mijn opstelling daadwerkelijk gebruikt werd :D Maar ik heb inderdaad een hoop extra kabels verzameld in de loop der jaren, en zeker audio- en midikabels doe ik nooit weg want die komen écht altijd nog eens van pas (in tegenstelling tot allerlei antieke kabels van computers etc. die niet meer courant zijn, die flikker ik dan ook meestal weg uiteindelijk).
 
Kabels die in de knoop zitten is de helft van de lol toch, met (semi)modulair spul? En als ik m'n youtube bubbeltje mag geloven wordt het pas helemaal mooi als je een paar hangplanten ertussen hebt die dan ook met je kabels in de knoop gaan.
Bij mij gebeuren juist de mooiste dingen als ik "scheef" patch omdat de kabelbende het overzicht onmogelijk maakt.
 
Uit het kwartet 'kabel-leed' / 'kabel-irritatie':

"Het draadje van de voedingsadapter dat zich net precies tussen de twee netstekker-pinnen krult voordat je die adapter in een moeilijk bereikbaar stekkerblok wilt inpluggen." ;)
 
Vandaag "even" en nieuw peNdaaltje geprobeerd. en met een stekker adapter aangesloten .
Ik heb een grote krat van die adapters nieuw in doos. [of bijna nieuw], dus daaruit er ééntje uit gegrepen.
Maar het pedaaltje deed het wel en daarna niet meer.
Na een tijdje zoeken kwam ik er achter dat het stekkertje niet de standaard 5.5 - 2.1 was , maar een klein stukje groter.
Ik had toch bijna gedacht dat er nu na jaren dc stekkers een standaard was gekozen ... maar nee.................zucht
stekkers dc.jpg
 
Oops ja, hoe konden we die DC-pluggen vergeten. Recent ook weer eens tegenaan gelopen (voor een Akai MPC).
En zeer ermee samenhangend ook de POLARITEIT.

Wat dat betreft is mechanisch niet passend vaak nog een kadootje, omdat er anders electrisch wat had stuk kunnen gaan wegens andersom vereiste +/-.
(niet alle apparaten zijn tegen verkeerde polariteit beveiligd). Oja, en 't kan ook nog eens AC zijn ipv DC ... meeste spul werkt dan nog wel, maar ook weer nieuwe problemen mogelijk.

Bovenstaande Hilltree inzending qua ellende wat mij betreft de number 1 'winnaar' van deze thread! 8o)
 
Ik had toch bijna gedacht dat er nu na jaren dc stekkers een standaard was gekozen ... maar nee.................zucht
Ja wat je zegt, net als bij usb zouden ze daar wel 'ns wat meer een standaard voor kunnen maken, zit je nog wel met oa voltage natuurlijk maar je hebt van die universele adapters dus met minder verschillende stekkers zou het alvast een verbetering zijn.
En ja, ik heb ook van die adapters met een aantal van die insteekstekkertjes dus het lukt wel maar het is wel een gedoe.
 
Die adapters zijn inderdaad vreselijk... Voltages, amperages, polariteit (en dat alles dan vaak ook nog onleesbaar klein / met amper contrast weergegeven) en dan al die verschillende k*tstekkertjes eraan...
 
En laten we ook de andere kant van de adapters niet vergeten, die er vanwege het lompe, vaak blokvormige formaat vooral op gericht lijkt om zoveel mogelijk 'real estate' van je stekkerdozen te verspillen.
Ja maar het verschilt wel per merk, Behringer adapters zijn niet zo breed dat ze anderen in de weg zitten of heeft geen adapter zoals bijv de DM en Novation is net zo breed als de stekker dus dat valt mee, bij Arturia zijn ze wel weer breder en nemen extra ruimte in, lang geleden toen ik nog Yamaha had zat daar dacht ik ook wel een stevige adapter bij, misschien dat het nu beter is bij ze?
Ik heb ook het idee dat adapters vroeger ook wat groter waren dan tegenwoordig al is dat misschien niet bij elk merk zo.
 
Euh arturia levert niet eens een voeding bij de 3 beatstep keystep whateverstep die ik heb
 
Back
Top