Ik wil iets met hardware sampling, maar weet niet waar ik moet beginnen.

DAW als klok gebruiken voor je hardware setup, dan loopt het altijd sync. SP-404 mk2 eraan en je hebt een snelle live sampler en fx unit (en sinds deze week ook een looper) , via de app kun je er dan ook meteen via USB eerder gemaakte samples vanaf je DAW opslepen.
 
Nee helemaal niet :) Nu snap ik tenminste al iets beter waar het echt misloopt want het is in jouw geval echt maar een heel klein schakeltje, het meeste gaat allemaal goed.

Misschien moet je eens overdenken waar je je samples haalt als je in je DAW werkt. Want je spreekt van een download van YT bewerken en die in een granular synth werpen. Dus als je zonder PC wil werken en vooral niet onderbroken worden in je flow met gezoek (op youtube) naar samples, blijft er volgens mij niks anders over als een sample-library opbouwen waar je uit kan putten.

Vroeger gebruikte ik een Korg Kaos pad voor samples. Daar kon je 4 samples tegelijk inwerpen en de rest zat op een SD kaart en was eigenlijk ontoegankelijk tijdens het jammen. Dus ik moest mijn 4 samples uitkiezen voor ik begon met jammen. Dat is een hele omstelling maar uiteindelijk ging dat wel omdat al de rest met synths en grooveboxes gemaakt werd waardoor ik wel wist wat ik miste. Het coole is ook dat je die samples dan gewoon kon triggeren met de rest van je hardware omdat die gewoon onder een midinoot zitten.

Maar na een tijdje wou ik dan hiphop gaan maken en dan werkte die workflow niet meer omdat ik toen wel nood had aan samples die ik on-the-fly kon inschakelen en die ook nog bij het genre paste. Toen kreeg ik toevallig die MPC One via een ruil met een forumlid en die opende dan heel veel deuren omdat die mpc het brein van mijn setup kon worden. Ik kon alle andere synths en grooveboxes midi triggeren via de MPC en ook nog eens samplen indien nodig. Vervolgens kon ik hem ook volpompen met 128GB aan samples. Maar dat ding kan dus nog veel meer, hij heeft zoveel effecten om je samples te bewerken en ook nog eens instrumenten aan boord.Ik kan er weinig slechts van zeggen...als je hem echt gebruikt om de rest van je jam te samplen dan kan je bv een dag later je mpc aan je pc aansluiten en daar is dan ook een hele MPC DAW om je project daar te verfijnen indien nodig.

Maar voor mij was het allemaal een beetje te veel en het haalde me toch een beetje uit die jam-flow, vooral omdat ik de MPC nog niet goed genoeg gemasterd had en omdat ik hem gebruikte voor dingen die ik niet persé nodig had, gewoon omdat het kon. Dan ben ik dus op die Koala-app uitgekomen. Voor mij was die tablet een verademing in mijn DAW-less setup. De workflow van Koala is zooooo plezant dat het zelfs dat van mijn grooveboxes overtreft.

Ik maak nu bijvoorbeeld mijn beat op een groovebox en sample deze na 8 bars in Koala. Meestal sample ik wel mijn aparte drumsoundsequences zodat ik nadien meer vrijheid heb. Deze sequence ik dan in koala zodat hij kan loopen en kan dan bv. nog 2 of 3 andere drumloops maken. Voordien moest en wou ik die dan allemaal opslaan in mijn groovebox als presets en dat kan nog steeds maar nu kan het nog sneller door gewoon de eerste loop te veranderen. Dan maak ik gewoon een ander hihat patroontje en sample dat ook, of een andere bassdrumpatroontje of een drumroll. Nadien kan je dan nog fx toevoegen indien nodig. Dan wil ik bv. een baslijntje maken en doe ongeveer hetzelfde. Maar als ik dan een melodie nodig had, dan zijn dat in hiphop heel vaak samples. Soms heb ik dan op voorhand een stukje gesampled uit een mp3 of van waar dan ook. Iets dat ik gehoord had en waar ik persé mee wou werken. Maar vaak ook niet en in dat laatste geval kan ik mijn beat laten loopen en terwijl in Koala browsen naar mijn hiphopsamples. Die zitten allemaal op een 512GB SD kaartje op de tablet en die kan ik voorbeluisteren voor ik ze uitkies. Als ik dan iets passends gevonden heb wordt het geïmporteerd en kan je het bewerken en choppen in de sampler en er je eigen melodie van maken. Soms haal ik ook mijn baslijn of mijn strings of drumsounds uit mijn sample-library. Het is maar zoals je zin hebt. Maar het feit dat je alles met 2 vingers op een touchscreen kan doen is dus te gek en gaat zo snel dat ik nooit uit de flow geraak.

En de mogelijkheden zijn onbeperkt, zo gebruik ik hem ook om sounds uit mijn hardware te samplen als ik eens geen muziek wil maken en mijn library wil uitbreiden met mijn eigen sounds. Soms doe ik dat samplen ook met de MPC of met de PC maar ook hier, niks zo leuk als in Koala een sample opnemen en snel met je vingers de begin en eindpunten bepalen en dan croppen. Je kan ook zo ver inzoomen dat je het ten minste zo exact kan doen als op de PC of MPC.

Achja met de MPC kan je granular dingen doen, maar dan moet ik naar youtube verwijzen, want daar ken ik niks van:



Gebruik je de koala sampler dan 'tegelijk' met je hardware synths?
 
Dit is denk ik waarom bij een jam met live inspelen het voor je gevoel niet lekker gaat of je moet dat "prutsen" op de koop toe nemen.
Als er live van alles loopt en je wil even een keyboard inspelen of een transpose doen of een ander pattern op een ritmebox aktiveren dan ben je bezig en heb je geen tijd om te lang aan samples te pielen tot het goed is want het pielen haalt je uit de flow om het maar zo te zeggen of je moet minder kieskeurig zijn en gewoon de happy accidents verwelkomen als verrassingen, soms te gek en soms is het k.t.
Mijn idee is dan dan je een sampleplayer nodig hebt met knoppen zodat je snel iets kan "prutsen" is en maak het jezelf niet te moeilijk op die manier zodat je wel in de flow blijft, zet er eventueel een effectunit achter als je nog wat wil freaken qua sound.

Ik kan je vertellen dat als ik met m'n eurorack bezig ben en lekker aan het freaken ga dan is het soms super en een andere keer is het meer herrie ipv iets wat op muziek lijkt, da's ook het leuke en dat het tijdens het exprimenteren soms nergens op lijkt is niet belangrijk want van nergens kom je weer ergens.

Klinkt mooi en mag ik vragen waar je toen met je dochter aan de wandel was, mooie plek daar met dat bruggetje en zo.
Dit is in Heerde. Het is onderdeel van een systeem van beken die vroeger gegraven zijn voor watervoorziening voor wasserijen etc.
Het is maar een klein bosje, maar wel leuk.
Iets verderop ligt een groter systeem wat 'de dellen' heet. (ze verzonnen vroeger van alles)
Dat dus, je moet echt een beetje voorbereiden als je tijdens de jam met je samples aan de gang wilt en kies het instrument daarvoor wat jou het meest aanspreekt
Ja, dat is ook mijn conclusie. Dat is een andere workflow, maar dan wordt je sample dus de starter van je jam.
Alleen hoe ga je dan een B sectie maken. Want die sample is 'maar één variatie'.
Of maak je van alles meerdere variaties?
 
DAW als klok gebruiken voor je hardware setup, dan loopt het altijd sync. SP-404 mk2 eraan en je hebt een snelle live sampler en fx unit (en sinds deze week ook een looper) , via de app kun je er dan ook meteen via USB eerder gemaakte samples vanaf je DAW opslepen.
Ik kom ongeveer op 2 keuzes uit.
- Hardware sampler toevoegen en via hardware samples gaan maken.
- DAW gebruiken als sampler en exporteren naar de 707.


De eerste maakt m'n setup nog gecompliceerder (meer gear = meer complexiteit en dan moet ik audio naar de sampler krijgen, dus kabels ompluggen etc.). Dat voelt voor mij als iets waar ik geen motivatie voor ga vinden.

De tweede is het meest levensvatbaar, maar syncen is tot dusver niet gelukt en ik heb er al veel te veel tijd in gestoken.
Midi over USB op een Windows machine is ruk. (iig met de 707 en mijn laptop + Reason)

Dus daar moet ik me maar weer eens over gaan buigen.

Bedankt zover iedereen voor het meedenken.
 
Het is op zich wel fijn als je dat goed aan de gang krijgt, want als alles echt geïntegreerd samenwerkt kun je zoveel hardware/semi-dawless en full DAW combineren als je wil. In mijn setup maakt het niet uit of ik alleen met hardware wil werken of ook veel met softsynths/plugins etc, de enige voorwaarde is dat de DAW in elk geval aan staan om geluid en clock te routen maar dan kun je in feite gewoon het scherm uitzetten als je zou willen. Dus een DAWless-achtige jam is prima mogelijk, maar ik hoef maar op 1 knop te drukken en ik kan ook alles, desnoods gescheiden, opnemen om later weer een track van te knutselen of iets dergelijks.
 
Gebruik je de koala sampler dan 'tegelijk' met je hardware synths?
Ja ik kan een synth opnemen terwijl de sequencer in Koala loopt zodat je hoort wat je al hebt en daar iets passend bij kan opnemen/inspelen, bedoel je dat? Maar ja, ze worden tegelijkertijd gebruikt. Je kan Koala ook syncen met de rest van je hardware als je dat zou willen. Hij kan wel enkel slave momenteel zover ik weet.

Maar als syncen met je PC al je problemen oplost dan zou ik daar induiken, dat is zowieso mogelijk en midi over usb op een windowsmachine is echt wel geen probleem. Zoek gewoon de oplossing waar het bij jou fout gaat. Misschien is het het interface? Ik ken reason niet maar de 707 syncen met een DAW op windows mag geen enkel probleem zijn.
 
Laatst gewijzigd:
De MC707 is wellicht niet de meest gebruiks vriendelijke sampler maar hij kan de meeste dingen wel.

- samples slicen
- loops opnemen en saven
- samples kun je opnemen of importeren

wat je allemaal met samples kunt is een heel topic wat gewoon teveel is.
Zou gewoon dingen uitproberen en experimenteren.

Zelf doe ik veel met loops van mijn eigen synths. die kun je dan ook weer choppen enzo.
of breaks opnemen en choppen en een nieuwe break maken.
percussie loops ..... en drums inspelen.

met een alleen een mc707 kun je een heel eind komen. wellicht als je er meer tijd in stopt blijkt de workflow minder vervelend als gedacht.

 
Dit is in Heerde. Het is onderdeel van een systeem van beken die vroeger gegraven zijn voor watervoorziening voor wasserijen etc.
Het is maar een klein bosje, maar wel leuk.
Iets verderop ligt een groter systeem wat 'de dellen' heet. (ze verzonnen vroeger van alles)
Ah oké dank je.
Ja, dat is ook mijn conclusie. Dat is een andere workflow, maar dan wordt je sample dus de starter van je jam.
Alleen hoe ga je dan een B sectie maken. Want die sample is 'maar één variatie'.
Of maak je van alles meerdere variaties?
Nee waarom, je hebt een paar sporen op de 707 uitgezet (bijv drum, bass en nog wat) en bijv een synth ernaast voor een paar akkoorden of zo of een leadsolootje en als je op de 707 het bewerken van samples teveel gedoe vindt koop dan een sampleplayer/looper of een app die je wel aanspreekt, die simpel is waar je snel hands on van alles kan doen, enigste is dat je wel je samples alvast een beetje gesorteeerd hebt en dan improviseer je tijdens je jam en ja; soms een misser en even later gaat ie te gek da's het leuke van een jam.
Misschien zoals @flyweight zegt kan je eerst wat meer je verdiepen in de 707, het moet een verlengstuk van jezelf worden.
Voor mezelf zou ik altijd eerst een paar sporen uitzetten en dan een beetje trial and error met prutsen met een sample, als je dan zorgt dat ie wel in sync loopt dan hoef je alleen nog maar te pielen met een filter erop of een lfo of wat fx of zo, een delay, een echo en dan in reverse bijv ach net wat je op dat moment leuk vindt.
Als die 707 qua midi problemen geeft probeer dan een gewone Asio driver en een midikabel ipv hun eigen driver, misschien loopt het dan wel in sync?
 
Nee waarom, je hebt een paar sporen op de 707 uitgezet (bijv drum, bass en nog wat) en bijv een synth ernaast voor een paar akkoorden of zo of een leadsolootje en als je op de 707 het bewerken van samples teveel gedoe vindt koop dan een sampleplayer/looper of een app die je wel aanspreekt, die simpel is waar je snel hands on van alles kan doen, enigste is dat je wel je samples alvast een beetje gesorteeerd hebt en dan improviseer je tijdens je jam en ja; soms een misser en even later gaat ie te gek da's het leuke van een jam.
Misschien zoals @flyweight zegt kan je eerst wat meer je verdiepen in de 707, het moet een verlengstuk van jezelf worden.
Voor mezelf zou ik altijd eerst een paar sporen uitzetten en dan een beetje trial and error met prutsen met een sample, als je dan zorgt dat ie wel in sync loopt dan hoef je alleen nog maar te pielen met een filter erop of een lfo of wat fx of zo, een delay, een echo en dan in reverse bijv ach net wat je op dat moment leuk vindt.
Als die 707 qua midi problemen geeft probeer dan een gewone Asio driver en een midikabel ipv hun eigen driver, misschien loopt het dan wel in sync?
Ik ga er gewoon mee stoeien en zie wel waar het schip strandt.
De 707 ken ik goed (genoeg). Het is gewoon geen fijne machine om te lang naar het schermpje te moeten staren.
Ik ben er nog niet uit of het gaat werken met wat ik voor ogen heb, maar ook dat kan een conclusie zijn.
 
De MC707 is wellicht niet de meest gebruiks vriendelijke sampler maar hij kan de meeste dingen wel.

- samples slicen
- loops opnemen en saven
- samples kun je opnemen of importeren
Ja klopt, kan wel, maar na 3 minuten staren naar het schermpje ben ik het wel zat.
Hij kan andere dingen heel goed, maar dit echt niet.
(voor mij iig).
En RMR werd dik betaald om deze video te maken, anders had hij dat nooit gedaan. De 707 is daarna linea recta verkocht (weet ik toevallig van de persoon die hem heeft gekocht).
Maar dat soort edits zoek ik niet (choppen enzo). Ik moet me gewoon gaan verdiepen in het maken en bewerken van samples.
Dat wordt stap 1.
wat je allemaal met samples kunt is een heel topic wat gewoon teveel is.
Zou gewoon dingen uitproberen en experimenteren.

Zelf doe ik veel met loops van mijn eigen synths. die kun je dan ook weer choppen enzo.
of breaks opnemen en choppen en een nieuwe break maken.
percussie loops ..... en drums inspelen.

met een alleen een mc707 kun je een heel eind komen. wellicht als je er meer tijd in stopt blijkt de workflow minder vervelend als gedacht.


Drie projecten geprobeerd. Daarna besloten dat het niks voor me was op de 707.
Het is een middel, geen doel :)
 
Ja ik kan een synth opnemen terwijl de sequencer in Koala loopt zodat je hoort wat je al hebt en daar iets passend bij kan opnemen/inspelen, bedoel je dat? Maar ja, ze worden tegelijkertijd gebruikt. Je kan Koala ook syncen met de rest van je hardware als je dat zou willen. Hij kan wel enkel slave momenteel zover ik weet.

Maar als syncen met je PC al je problemen oplost dan zou ik daar induiken, dat is zowieso mogelijk en midi over usb op een windowsmachine is echt wel geen probleem. Zoek gewoon de oplossing waar het bij jou fout gaat. Misschien is het het interface? Ik ken reason niet maar de 707 syncen met een DAW op windows mag geen enkel probleem zijn.
Ik bedoel dat je koala gebruikt 'terwijl' je aan het jammen bent met de rest van de hardware. Alsof het een instrument is zeg maar.

Ik heb even m'n geheugen opgefrist van de laatste sync poging. Het lukte technisch wel, maar was gewoon niet handig met hoe ik jam.
De 707 is de master bij mij, (daar staat de midi informatie, scenes etc.), maar dan kun je in Reason niet starten en stoppen.
Dan gaat Reason in slave meelopen.
Met als gevolg dat het opnemen in Reason niet fijn werkt.
Ik zal omgekeerd nog een keer proberen (reason als master).

Ik heb globaal wel duidelijk wat de mogelijkheden zijn en wat ik ga proberen.
 
Het is op zich wel fijn als je dat goed aan de gang krijgt, want als alles echt geïntegreerd samenwerkt kun je zoveel hardware/semi-dawless en full DAW combineren als je wil. In mijn setup maakt het niet uit of ik alleen met hardware wil werken of ook veel met softsynths/plugins etc, de enige voorwaarde is dat de DAW in elk geval aan staan om geluid en clock te routen maar dan kun je in feite gewoon het scherm uitzetten als je zou willen. Dus een DAWless-achtige jam is prima mogelijk, maar ik hoef maar op 1 knop te drukken en ik kan ook alles, desnoods gescheiden, opnemen om later weer een track van te knutselen of iets dergelijks.
Dat klinkt wel als ideaal inderdaad. Ik krijg het met Reason niet zo fijn voor elkaar.
Het 'werkt' wel, maar als de 707 master is, dan kun je dus eigenlijk niks doen in Reason qua opnemen. En andersom is niet handig als de hele jam op de 707 staat.
Misschien een quirk van Reason of de 707 of gewoon mijn brein wat verwend is met een vloeiende hardware workflow.
En zodra ik veel Arturia FX toevoeg, dan wordt de latency teveel van het goede.
 
Heren, bedankt voor het meedenken.
Ik kan een draadje niet sluiten, maar ik ga de opties rustig afwegen.

(vandaar even lekker schreeuwend in rood, zodat het wat opvalt ;P )
Ik verwacht dat de sample(s) die ik maak als jamstarters gaan dienen en niet andersom (wat ik nu probeerde).
Dat zal makkelijker werken en dan kan ik vooraf samples (loops) maken en later een jam eromheen bouwen.

Dat is iig de eerste workflow die ik wil uitwerken 'en' die niks kost qua hardware.
Dat de 707 niet zo fijn met samples werkt is dan minder belangrijk, want het is alleen overzetten en afspelen.

Een stap verder zou zijn om Reason te syncen met de 707 en dan te proberen iets te maken o.b.v. wat er al speelt op de hardware.
In het verleden ging dat niet zo lekker en heb ik dat stukje laten liggen, maar mogelijk dat ik daar toch een manier voor kan vinden die werkt.
 
Laatst gewijzigd:
Heren, bedankt voor het meedenken.
Ik kan een draadje niet sluiten, maar ik ga de opties rustig afwegen.

(vandaar even lekker schreeuwend in rood, zodat het wat opvalt ;P )
Ik verwacht dat de sample(s) die ik maak als jamstarters gaan dienen en niet andersom (wat ik nu probeerde).
Dat zal makkelijker werken en dan kan ik vooraf samples (loops) maken en later een jam eromheen bouwen.

Dat is iig de eerste workflow die ik wil uitwerken 'en' die niks kost qua hardware.
Dat de 707 niet zo fijn met samples werkt is dan minder belangrijk, want het is alleen overzetten en afspelen.

Een stap verder zou zijn om Reason te syncen met de 707 en dan te proberen iets te maken o.b.v. wat er al speelt op de hardware.
In het verleden ging dat niet zo lekker en heb ik dat stukje laten liggen, maar mogelijk dat ik daar toch een manier voor kan vinden die werkt.
Ik heb de thread (grotendeels) meegelezen. Je hebt al veel feedback en ideeen gekregen en je ziet dat samplen op veel manieren toe te passen is. Ik denk dat dat ook iets is wat een deel van het antwoord is. Je zult zelf moeten gaan ontdekken wat je denkt te willen en wat je uiteindelij wilt en wat je past. Dan kun je wellicht ook beter passende oplossing vinden.

Mijn suggestie:
Mocht je gewoon eens willen stoeien/klungelen met samples zou je ook nog kunnen denken aan een Model Samples of een Volca Sample 1 of 2. Waarom?
Betaalbaar (tussen de 75 en 200eu) Beide kunnen samples importeren, hebben een sequencer en je kunt samples (tot op zeker hoogte) in het apparaat 'manglen'. Een ander startpunt/eindpunt, lfo, filter, delay. Dat soort zaken. Kortom, je kunt binnen zo'n apparaat gaan ontdekken en kijken wat er allemaal ontstaat en of het je inspireert.

Ik zou in deze wat basis drumkit-samples kiezen/maken zodat je wat ritme kunt opzetten en daarnaast allerlei willekuerige samples verzamelen (platen, youtube, buiten geluiden, loops, spraak etc). Gewoon een flink aantal samples, een stuk of 20/30, zodat je divers materiaal hebt om mee te werken. Dat gooi je allemaal in de Model of Volca en je kunt er, nadat je de samples geimporteerd hebt, stand-alone mee aan de slag!
Mogelijk vind je een sound, manier van werken waarin je jezelf inspireert. Dan is de bonus dat je deze apparaten eventueel ook in je hardware set kunt opnemen.

Misschien kun je er wat mee.

Bonustip! De Model Samples heeft trigs. Je kunt in je sequencer samplepoint maken en op dat punt willekurige parameters toewijzen. Je kunt dus inspringen in je sample en nog wat andere parameters (per trig!) toewijzen. Erg creatief!




ps: Ik heb mijn Model Samples op Marktplaats staan. Mocht het je interesse hebben, PM me gewoon.
 
Laatst gewijzigd:
Externe clock de boel laten slaven incl daw. Ik heb de dure ERM maar er is ook n instapper
Dan kan ik niet makkelijk opnemen in Reason. De jam+ Reason gaat dan al spelen en dan kan ik pas op opnemen klikken (zonder count in) super irritant als je noten in moet spelen.

Mijn conclusie was toen: dat werkt niet lekker met Reason. (als slave)
 
Ik heb de thread (grotendeels) meegelezen. Je hebt al veel feedback en ideeen gekregen en je ziet dat samplen op veel manieren toe te passen is. Ik denk dat dat ook iets is wat een deel van het antwoord is. Je zult zelf moeten gaan ontdekken wat je denkt te willen en wat je uiteindelij wilt en wat je past. Dan kun je wellicht ook beter passende oplossing vinden.

Mijn suggestie:
Mocht je gewoon eens willen stoeien/klungelen met samples zou je ook nog kunnen denken aan een Model Samples of een Volca Sample 1 of 2. Waarom?
Betaalbaar (tussen de 75 en 200eu) Beide kunnen samples importeren, hebben een sequencer en je kunt samples (tot op zeker hoogte) in het apparaat 'manglen'. Een ander startpunt/eindpunt, lfo, filter, delay. Dat soort zaken. Kortom, je kunt binnen zo'n apparaat gaan ontdekken en kijken wat er allemaal ontstaat en of het je inspireert.

Ik zou in deze wat basis drumkit-samples kiezen/maken zodat je wat ritme kunt opzetten en daarnaast allerlei willekuerige samples verzamelen (platen, youtube, buiten geluiden, loops, spraak etc). Gewoon een flink aantal samples, een stuk of 20/30, zodat je divers materiaal hebt om mee te werken. Dat gooi je allemaal in de Model of Volca en je kunt er, nadat je de samples geimporteerd hebt, stand-alone mee aan de slag!
Mogelijk vind je een sound, manier van werken waarin je jezelf inspireert. Dan is de bonus dat je deze apparaten eventueel ook in je hardware set kunt opnemen.

Misschien kun je er wat mee.

Bonustip! De Model Samples heeft trigs. Je kunt in je sequencer samplepoint maken en op dat punt willekurige parameters toewijzen. Je kunt dus inspringen in je sample en nog wat andere parameters (per trig!) toewijzen. Erg creatief!




ps: Ik heb mijn Model Samples op Marktplaats staan. Mocht het je interesse hebben, PM me gewoon.

Thnx. Ik heb genoeg inspiratie en genoeg ideeën gekregen.

Hardware is eerst niet nodig. Meer hardware = meer complexiteit. Daar heb ik geen behoefte aan. De hardware setup is perfect nu. Hooguit nog wat FX toevoegen. En er komt sowieso niks met een eigen sequencer. Ik houd van de eenvoud van 1 sequencer zonder syncen en program changes.

Mijn middelmatige brein kan niet meer aan dan dit.

Als er al wat komt, is het een granular sampler / synth / FX.
 
Erm kan ook count in dacht ik en bepaalde slave of later of eerder starten. Zoek t even op?
 
Erm kan ook count in dacht ik en bepaalde slave of later of eerder starten. Zoek t even op?
Reason als slave is niet handig (voor zover ik heb onthouden van mijn vorige testsessies).
De rec knop is dan uitgegrijsd totdat de master is gestart.
Dus dan kun je pas op rec drukken als de master loopt.
Daardoor werkte het niet lekker (mis je altijd de eerste tel met spelen en moet je de loop afwachten voor je kunt beginnen).

Wat ik een keer ga proberen is om het om te draaien, Reason als master gebruiken en dan de 707 als slave.
Kijken of dat makkelijker werkt.

Maar eerst gewoon maar eens wat samples maken en gebruiken als jamstarters.
Misschien is dat gewoon de manier die gaat werken voor mij.
Dat is het meest eenvoudig en daarvoor hoef ik niks te syncen of uit te zoeken.

En die loops dan gebruiken als begin voor een jam.
 
Erm kan ook count in dacht ik en bepaalde slave of later of eerder starten. Zoek t even op?
Vandaag zitten testen met Reason als master.
In eerste instantie was ik heel vrolijk, want ik had iets in Reason ingespeeld en kreeg toen de 707 zowaar mee met Reason.
Maar na wat langer spelen en toevoegen van meer dan één 4x4 patroontje ging het alle kanten op qua sync en was het totaal niet strak.
Geen idee waar het aan ligt, maar de MC-707 gedraagt zich als een klein kind die niet mee wil lopen.
En als ik meer synths ga sequencen vanuit de 707, lijkt het nog minder stabiel te worden (alsof de 707 die midi signalen voorrang geeft en te laat denkt 'oh wacht, ik moet mee met de master lopen)

En er was nog iets wat ik vergeten was, maar wat rete irritant is.
Als Reason speelt (en de 707 volgt) en ik wil wat midi opnemen op de MC-707, dan lijkt hij eerst op te nemen, maar dan komt de count in en die komt elke bar weer opnieuw.
Waarschijnlijk omdat Reason een start geeft, want als ik dat uitzet gaat het goed (geen count in), maar dan loopt Reason weer uit de pas met de 707 (omdat die blijkbaar niet stabiel is en die reset nodig heeft om bij te blijven).

Ik had deze ellende helemaal verdrongen (was al weer 3 jaar geleden dat ik hier mee bezig was).
Mijn conclusie was toen na avonden prutsen, hier ga ik geen tijd meer in steken.
Reason + MC-707 + midi over USB op windows is niet wat.
Het is er niet voor gemaakt en gaat nooit lekker werken.

En eigenlijk trek ik die conclusie nu weer.
Andere laptop, andere Reason versie, maar nog altijd niet strak.
En niet iets latency (dat heb ik wel recht gekregen), maar een zwabberende MC-707 die de master niet goed volgt, zeker zodra er meer speelt dan één kick.

Dus tot zover het probeersel : Reason als master. Tenzij iemand hier Reason + MC-707 op windows strak heeft gekregen, maar eigenlijk lees ik dit overal.

Volgende stop is Reason als slave.
 
Back
Top