Ik wil iets met hardware sampling, maar weet niet waar ik moet beginnen.

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.450
Locatie
Gelderland
Momenteel heb ik 2 workflows. 1 is gebaseerd op Reason en 100% DAW based.
Hier werk ik 'ontkoppeld' (ik weet zo even niet een betere term), waarmee ik bedoel dat ik niet alles live inspeel met direct resultaat, maar veel aan het knooien ben totdat ik iets heb wat me bevalt.
Dus ik speel een aantal noten, begin FX toe te voegen en bouw zo aan een geluid / sequence die me bevalt en dan voeg ik het volgende laagje toe.

De andere workflow is DAWLess, hardware based en werkt bijna volledig 'live'. Dus what you hear is what you get.
Het geluid en de sequence horen direct bij elkaar en er volgt niet nog een extra stap om FX toe te voegen.
Alles wordt als midi opgenomen en live gegenereerd qua geluid.
Dit is heel direct en geeft me inspiratie o.b.v. wat ik speel en hoor en daar jam ik dan weer een laagje overheen.
Alsof je in een oefenruimte zit, maar dan ben je zelf alle bandleden (via de sequencer ).
Belangrijk voor deze workflow is dat er geen drempels zijn (alles is dus al aangesloten en ik kan zonder frictie live jammen waarbij ik hoor hoe het gaat klinken), omdat deze workflow het moet hebben van 'in het moment' zitten.
Doordat er relatief weinig opties zijn, weet ik wat ik waar kan 'vinden' qua geluid.

In de DAW werk ik meer met samples (langere loops) die ik dan weer bewerk, re sample etc. etc. en gebruik voor wat nieuws.
Dat past bij de 'ontkoppelde' workflow, want het hoeft niet direct ergens naar te klinken, vaak kom ik pas na veel bewerken tot iets waar ik wat mee wil, maar ik kan wel direct de combinatie horen met 'wat er al opgenomen is', omdat het helemaal in de DAW is en zo de sample + FX daaraan aanpassen waar nodig.

Een lange opmaat, maar relevant voor mijn vraag.
Ik zou graag meer met samples willen doen in de hardware setup, maar wat ik heb geprobeerd, past niet bij de workflow die ik net beschreef.
De grootste hobbel voor mij is dat ik in de DAW niet 'hoor' wat ik in de DAWLess setup aan het maken ben.
Dus ik weet dan niet of iets samen werkt met wat er al DAWLess speelt.
Natuurlijk kan ik die jam aanzetten, maar die is dan niet in sync met m'n DAW en dat heb ik geprobeerd, maar dat was echt een crime (en kreeg ik niet goed).
Veel effecten zijn tempo based, dus het moet echt wel in sync zijn.


Dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat?
Werken met samples (loops) in een DAWLess setup.
Maken jullie die in de DAW? Of in de hardware zelf?
En hoe werkt dat dan met wat er verder al speelt qua jam?
 
je hebt toch een MC707? die kan een aantal dingen met samples en loops. ik zou je aanraden de hanleiding te checken en dingen te proberen.
 
je hebt toch een MC707? die kan een aantal dingen met samples en loops. ik zou je aanraden de hanleiding te checken en dingen te proberen.
Heb ik al een paar keer mee zitten stoeien, maar ik kon er niet echt uithalen wat ik zocht.
Alles wat de 707 kan qua klanken, maak ik gewoon live. Dat hoef ik niet te samplen.
En daar komt bij dat de 707 niet gemaakt is om langer dan 15 seconden te bedienen.
Dat gepiel met 4 knopjes en een mini schermpje is alles behalve inspirerend.
Hij kan andere dingen heel goed, maar samples bewerken hoort daar niet bij.
(iig niet voor mij)
 
Wat is DAWless natuurlijk? In mijn computerloze setup gebruik ik een MPC One en Koala sampler om met samples te knoeien maar een MPC is een computer in een schoendoos met knoppen waarop (in mijn ogen) een DAW draait. Die koala loopt op een tablet en is dan weer geen DAW maar waar ligt dan weer het verschil tussen een besturingssysteem van een tablet en een computer? Allemaal interpretatie. Dus misschien is dawless en computerloos te veel vakjesdenken? In ieder geval heeft die MPC ook nog een touchscreen en die gaat je alles bieden wat je wil met samples en nog 100 keer meer ook. Die Koala sampler is de goedkope oplossing (5 euro of zo) en veel beter voor een live setup, super intuitief, heel logisch, wijst zichzelf uit en laat zich synchen.
 
Natuurlijk kan ik die jam aanzetten, maar die is dan niet in sync met m'n DAW en dat heb ik geprobeerd, maar dat was echt een crime (en kreeg ik niet goed).

Hier zit de bottleneck. Als je dat wél goed krijgt, ben je er - als ik je verhaal snap.

Als je het (nog) ziet zitten, kunnen we dat nog nalopen (kan ook via PM als je dat prettiger vindt), want in mijn beleving zou het geen crime moeten zijn.

Voordat je een bakje koopt, waarin je je samples in je DAWless-workflow bewerkt en deze alsnog weer naar je DAW-workflow moet migreren enz enz... misschien schuif je je probleem dan op, ipv dat je echt verder kunt.
 
Wat is DAWless natuurlijk? In mijn computerloze setup gebruik ik een MPC One en Koala sampler om met samples te knoeien maar een MPC is een computer in een schoendoos met knoppen waarop (in mijn ogen) een DAW draait. Die koala loopt op een tablet en is dan weer geen DAW maar waar ligt dan weer het verschil tussen een besturingssysteem van een tablet en een computer? Allemaal interpretatie. Dus misschien is dawless en computerloos te veel vakjesdenken? In ieder geval heeft die MPC ook nog een touchscreen en die gaat je alles bieden wat je wil met samples en nog 100 keer meer ook. Die Koala sampler is de goedkope oplossing (5 euro of zo) en veel beter voor een live setup, super intuitief, heel logisch, wijst zichzelf uit en laat zich synchen.
Het is geen principekwestie voor mij, ik werk net zo lief in de DAW als met hardware.
Alleen is de manier van werken heel anders in de DAW (bij mij dan) en lukt het mij niet om lekker met samples te werken in de hardware setup.
Ik vind het proces tot dusver te omslachtig en het haalt me uit de directheid van de hardware setup.
Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dat doen.
Waar maken jullie de samples, waar bewerken jullie ze?

Via een tablet / telefoon is een optie idd. Daar ga ik eens induiken.
 
Hier zit de bottleneck. Als je dat wél goed krijgt, ben je er - als ik je verhaal snap.
Dat is wel een deel van het probleem zeker.
Maar het hele idee van 'waar' maak je je samples. En hoe dan. En hoe krijg je ze in de hardware setup.
Zonder dat je uit de flow raakt van jammen, want dat doe ik op de hardware setup.
Als je het (nog) ziet zitten, kunnen we dat nog nalopen (kan ook via PM als je dat prettiger vindt), want in mijn beleving zou het geen crime moeten zijn.
Reason op PC synct niet lekker met de 707. Technisch lukt het wel, maar het is een gedoe en loopt regelmatig uit de pas.
Waar het aan ligt weet ik niet, maar zelfs al krijg ik dat goed in sync, dan nog ben ik benieuwd hoe je dan samples 'maakt' (bewerkt etc.) zonder uit je 'jam flow' te raken.
En hoe je ze dan in de hardware setup gebruikt, want dan ben je je real time effecten kwijt. (delay etc.) en als je dan loopt, dan stopt ineens een stukje delay (aan het einde van de loop).
Dat soort dingen.

Waar maak je je samples en hoe integreer je ze in je hardware setup. Dat is dus eigenlijk de vraag.

Voordat je een bakje koopt, waarin je je samples in je DAWless-workflow bewerkt en deze alsnog weer naar je DAW-workflow moet migreren enz enz... misschien schuif je je probleem dan op, ipv dat je echt verder kunt.
Ja, iets kopen is het makkelijkste, maar dat doe ik pas als ik een idee heb dat het iets toevoegt, anders dan 'complexiteit'.
 
... workflows ...

Je kunt 'ns proberen om een hele nieuwe workflow te ontwikkelen met een hardware sampler. En wellicht gelijk maar een ander genre aanboren? Koop een leuke sampler als die mk2 van Roland, koop voor een paar centen een stapel seventies platen bij de Kringloop die geschikt zijn als bronmateriaal en ga daarmee aan de slag om bijvoorbeeld 'ns wat leuke hiphop nummers te maken. We hebben het hier over samplers, niet? :) Ik denk dat je hiermee in de creatieve flow kunt komen die je zoekt, zonder obstakels. Als je te maken krijgt met andere apparaten in je setup, ik denk dat je al snel tegen dingen gaat aanlopen die je uit die flow halen, ook al werkt het technisch gezien wel.
 
Ik heb zelf niet echt ervaring met wat je wilt, maar wellicht dat het interessant is om eens Ableton te proberen, in de sessie view kan je makkelijk samplen en dat dan weer mee laten lopen. Er zijn legio controller van duur tot goedkoop waarmee je dat kan initiëren om in je dawless setup te verwerken. Qua sync en fx zal je een keer ff bezig zijn om alles goed te krijgen, maar daarna zou het goed moeten blijven lopen.

Een hardware optie om te bekijken is de Elektron Octatrack, maar daar moet je wel wat meer tijd en geld in investeren.
 
ik heb zelf 2 Pioneer SP16's daar maak ik puur met samples dingen mee.
Soms neem ik loops op van synths of intrumenten.
De SP16 kan alles behalve fatsoenlijk midi opnemen en poly sequences kunnen maar tot 4 voices.
De nadruk ligt op samples en loops.

Zoals gezegt kan de MC707 dat ook. Maar de SP16 is juist een bak die simpel en intuietief is.

Een chord progression of beat slicen en dan bespelen.
Gewoon drum samplen.
Loops live opnemen.
Zeg maar alle basis oldscool MPC // SP sample dingen.
Maar dan ook een step sequencer.
 
Je kunt 'ns proberen om een hele nieuwe workflow te ontwikkelen met een hardware sampler. En wellicht gelijk maar een ander genre aanboren? Koop een leuke sampler als die mk2 van Roland, koop voor een paar centen een stapel seventies platen bij de Kringloop die geschikt zijn als bronmateriaal en ga daarmee aan de slag om bijvoorbeeld 'ns wat leuke hiphop nummers te maken. We hebben het hier over samplers, niet? :) Ik denk dat je hiermee in de creatieve flow kunt komen die je zoekt, zonder obstakels. Als je te maken krijgt met andere apparaten in je setup, ik denk dat je al snel tegen dingen gaat aanlopen die je uit die flow halen, ook al werkt het technisch gezien wel.
Thnx. Dat is zeker een optie.
Het is altijd lastig om een nieuwe workflow 'voor je te zien' idd.
Samples choppen van een complete track, zijn het niet voor mij.
Hoewel je daar veel lol mee kunt hebben, is dat niet wat ik zoek.

Ik zoek naar manieren om één laagje toe te voegen (melodie, bas, texture, whatever) aan een jam d.m.v. samples die je zelf 'maakt' (bewerkt). Niet een kant en klaar nummer choppen.
 
Ik heb zelf niet echt ervaring met wat je wilt, maar wellicht dat het interessant is om eens Ableton te proberen, in de sessie view kan je makkelijk samplen en dat dan weer mee laten lopen. Er zijn legio controller van duur tot goedkoop waarmee je dat kan initiëren om in je dawless setup te verwerken. Qua sync en fx zal je een keer ff bezig zijn om alles goed te krijgen, maar daarna zou het goed moeten blijven lopen.

Een hardware optie om te bekijken is de Elektron Octatrack, maar daar moet je wel wat meer tijd en geld in investeren.
Ja, Ableton is een weg waar ik wel eens in kijk.
Die kan alles vervangen wat ik heb iig en één grote nieuwe omgeving worden.
Maar voor 'erbij' ga ik niet die kant op.
Momenteel is Reason mijn DAW en heb ik hardware om te jammen.
Er zit niks tussenin.
Ableton zou voor mij Reason en de hardware setup moeten vervangen en als 'alles in 1' dienen.
Anders kan ik het ook niet verantwoorden. Want dan komt er ook een Macbook Pro en een goede controller etc. etc.
En dat kost zo € 4000,- bij elkaar (dus dan moet ik de hardware wel verkopen).
Sta ik niet compleet negatief tegenover hoor, maar mijn vraag is hoe jullie samples maken en gebruiken in een hardware setup :)
En dan niet samples choppen en een beat eronder gooien. Dat is een andere tak van sport voor mij (ook leuk, maar niet wat ik doe)
 
Je kan een tr8(s) en vast een 707 midi laten spuwen die bijvoorbeeld een boss sp triggert. Maar als ik je lees moest ik ook aan n looper denken. Anyway: koop geen looper die niet wil slaven (zoals de rc300) want dat loopt dood
 
ik heb zelf 2 Pioneer SP16's daar maak ik puur met samples dingen mee.
Soms neem ik loops op van synths of intrumenten.
De SP16 kan alles behalve fatsoenlijk midi opnemen en poly sequences kunnen maar tot 4 voices.
De nadruk ligt op samples en loops.

Zoals gezegt kan de MC707 dat ook. Maar de SP16 is juist een bak die simpel en intuietief is.

Een chord progression of beat slicen en dan bespelen.
Gewoon drum samplen.
Loops live opnemen.
Zeg maar alle basis oldscool MPC // SP sample dingen.
Maar dan ook een step sequencer.
Ja idd. En dan maak je de complete sample 'in' de SP16?
Ook qua effecten enzo?

Ik ben geen sample chopper die een track samplet en opnieuw gebruikt. Dat past niet bij mij.
Een piano stuk bijv. wel, maar niet een hele track choppen en dan een beat eronder.
(zoals de MPC gasten vaak doen)

Ik ben op zoek naar een extra 'instrument' voor m'n hardware setup. Eén die wat meer experimenteel spul kan maken.
En wat ik her en der zie gebeuren, is dat dat via samples wordt opgelost. Maar dan vertellen ze er niet bij 'hoe' ze die samples maken etc.

Misschien ben ik anders dan anderen, maar mijn hardware setup is gewoon 'spelen en gaan' en niet teveel prutsen.
Heel direct.
Maar ik kijk wel verlekkerd naar gasten die een texture of loop etc. toevoegen aan hun jams d.m.v. samples en ben op zoek naar iets wat bij mijn manier van werken kan passen.
 
Je kan een tr8(s) en vast een 707 midi laten spuwen die bijvoorbeeld een boss sp triggert. Maar als ik je lees moest ik ook aan n looper denken. Anyway: koop geen looper die niet wil slaven (zoals de rc300) want dat loopt dood
Heb ik aan zitten te denken, maar ik ben geen virutoos pianist ofzo. Dus dat wordt voor mij niks. Live loopen kan ik niet. Ik heb een midi sequencer nodig om mijn 'human feel' enigszins te temmen.
Maar dan begint het pas. Dan heb je een audio loop, maar dan wil je er iets mee (FX, manglen etc. etc. )
Dat zie ik niet voor me in een hardware setup zoals ik heb. (alles is aangesloten, spelen en gaan)
Ik ben meer op zoek naar een extra laag (klankenpallet) in m'n jams die ik niet met m'n huidige instrumenten kan maken. En in de DAW gebruik ik daar samples voor. Maar dat werkt niet in m'n hardware setup. (zoals aangegeven)
 
Maar het hele idee van 'waar' maak je je samples. En hoe dan. En hoe krijg je ze in de hardware setup.
Zonder dat je uit de flow raakt van jammen, want dat doe ik op de hardware setup.
Het maken van samples terwijl je aan het jammen bent is iets wat je lijkt mij al uit de flow haalt?
Met enige voorbereiding van de juiste samples uitkiezen in een hardware apparaat kom je wel een heel eind, dan moet je alleen nog ene makkelijke bediening hebben natuurlijk die hands on is.
Als je al een Ipad hebt dan ben je op die manier niet duur uit om wat te proberen want in AU formaat zijn zoveel apps en die kosten weinig dus gewoon zoeken in die richting, of een looper op de ipad kan ook
Koop als het kan iets met een headphone output als je samples alvast wil "klaar" zetten of uitzoeken, dan mix je wat maten verder 'm in je live jam.
Ik ben op zoek naar een extra 'instrument' voor m'n hardware setup. Eén die wat meer experimenteel spul kan maken.
Dan zou je kunnen denken aan een granular hardware sampler, deze heeft een slider zodat je snel op je startpunt bent en dan kan je van alles er mee doen als je die behoefte hebt;

 
Het maken van samples terwijl je aan het jammen bent is iets wat je lijkt mij al uit de flow haalt?
Dat is mijn vraag idd. Hoe doen jullie dat?
Ik weet wel dat mijn huidige workflow niet werkt met samples, maar ben benieuwd naar hoe jullie samples gebruiken in een hardware setup.
Met enige voorbereiding van de juiste samples uitkiezen in een hardware apparaat kom je wel een heel eind, dan moet je alleen nog ene makkelijke bediening hebben natuurlijk die hands on is.
Als je al een Ipad hebt dan ben je op die manier niet duur uit om wat te proberen want in AU formaat zijn zoveel apps en die kosten weinig dus gewoon zoeken in die richting, of een looper op de ipad kan ook
Koop als het kan iets met een headphone output als je samples alvast wil "klaar" zetten of uitzoeken, dan mix je wat maten verder 'm in je live jam.
Ja, zo iets is een optie idd.
Ik ben wel eens met m'n iPad bezig geweest, maar vind het geen inspirerende muziek-maak omgeving.
Dan heb ik liever gewoon de DAW.
En dan is het alsnog de vraag, hoe maak je dan je samples op je iPad. Die passen bij je jam.


Dan zou je kunnen denken aan een granular hardware sampler, deze heeft een slider zodat je snel op je startpunt bent en dan kan je van alles er mee doen als je die behoefte hebt;


Ik heb gestoeid met een Lemondrop (de poor man's GR1 :) )
Niks voor mij.

39 minuten prutsen aan een sample op m'n PC. Overzetten. Nee, werkt niet.
En weer door met prutsen.
Overzetten. Nee, werkt niet.
En weer door met prutsen.
Avond voorbij.

Je wordt vast beter in het herkennen en maken van samples die goed werken voor iets. Maar dan heb je echt een bak tijd meer dan ik heb.
 
Je wordt vast beter in het herkennen en maken van samples die goed werken voor iets. Maar dan heb je echt een bak tijd meer dan ik heb.
Klopt wel als je het vaker doet, bij granulair ook weet je wel op een gegeven moment welke passages interessant zijn bij welke soort muziek bijv.
Ik weet wel dat mijn huidige workflow niet werkt met samples, maar ben benieuwd naar hoe jullie samples gebruiken in een hardware setup.
Ik werk wel met samples in m'n eurorack, sommige modules werken alleen met samples op de usb maar dan staat er al samples op waar ik dan mee aan de gang ga en worden het een soort sampleplayers in een drummachine of zo zoals Quad Drum of bijv een combi van een drumsampler en joystick van Erica

Belangrijkste is dat je wel een beetje goed je samples uitzoekt van tevoren zodat je die klaar hebt op het hardware apparaat en dan een apparaatje wat lekker hands on is, zo zou ik het doen.
Want uitzoeken tijdens het jammen dan heb je het al druk zat als je dat live doet.
 
Ik ben op zoek naar een extra 'instrument' voor m'n hardware setup. Eén die wat meer experimenteel spul kan maken.
En wat ik her en der zie gebeuren, is dat dat via samples wordt opgelost. Maar dan vertellen ze er niet bij 'hoe' ze die samples maken etc.
Ik zou me dan toch eens in de octatrack verdiepen. (of sp12, maar daar heb ik zelf nooit naar gekeken, dus kan ik niks over zeggen). De octatrack kan je gesynchroniseerd mee laten lopen in de hardware setup, samplen kan je dan handmatig starten en stoppen en/of door middel van start/stop punten in een sequence. Je kan lange samples opnemen of juist in een pattern overdubben. Het mooie is dat je daarnaast veel mogelijkheden hebt om fx toe te voegen en bizar creatief kan zijn met de mogelijkheden die het ding je biedt. Ik zou zeggen check het op YouTube, daar heb je best wel wat tutorials over de octatrack :).
 
Ik heb zelf de afgelopen jaren lopen stoeien met een soort in the box out the box setup, waarbij ik eigenlijk dawless klooi tot ik iets heb, en het dan met ableton opneem en afmaak (althans probeer in de meeste gevallen). Voor mij was het belangrijk om het dawless jam gevoel mee te nemen in de computer.

Mijn hart van de setup is de digitakt, digitone en a4mk1. Met overbridge krijg ik deze 3 apparaten 100% in sync met ableton (of logic, maar met een wat loggere setup). Hoe en of dit met reason werkt kan ik je niet zeggen, maar het hybride werken bevalt me goed. Alles strak in sync. De elektrons zijn hiermee een plugin geworden met hands on knoppen voor direct gemak.

Je moet je de workflow van die elektron boxes wel eerst eigen maken, maar als dat eenmaal het geval kun je er vrij snel een workflow op afstemmen die bij je past.
 
Back
Top