Muziek als hobby en vermaak

chosenminder

Ouwe rot
Lid sinds
12 februari 2005
Berichten
691
Ik vraag me al heel lang af hoe het nou zit met de electronische muziek scene.

Hoe kijken jullie, de pro's of beginners met ambitie, tegen het VERKOPEN van je muziek? Ik bedoel er zijn mensen die geld willen verdienen met de tracks wat ze maken. Er zijn een hoop meningen hier te lezen over alleen de software en/of de tools maar hoe zit het dan met de verkoop? Er zijn hier op DSF mensen waarmee de inkomsten uit engineering/produceren/mastering/etc.. bestaat.

We leven in een consumptie maatschappij en de zogenaamde "digitale revolutie" wat jaren geleden aangekondigd was leeft nog steeds en wordt steeds maar groter en groter. Zelf zat ik een keer te denken om de muziek te willen verkopen of in ieder geval aan te willen bieden. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker om met het aanbieden van je tracks online te doen. Vervolgens dus naar verschillende sites gekeken en daar gelezen hoe het met de online labels zat. Prima dacht ik en daarna gekeken naar hun aanbod en daar stopt 't voor mij. Het is NIET normaal hoeveel mensen er muziek aanbieden in de electronische muziek scene! En daar moet je dan ook je eigen muziek bij zetten met enige verwachting? Als je het zo ziet, online maak je haast geen enkele kans om drie euro te verdienen in de maand met de tracks die je aanbied.

Hoe denken jullie over het feit dat er zoveel mensen zijn in de scene? Maken jullie muziek ook uit hobby of zou je meer willen op den duur?

Ik maak muziek voor mezelf. Het is niet dat ik 't opgeef, in tegendeel zelfs. Muziek maken zou ik altijd blijven doen met passie en blijven doorontwikkelen. De euforische momenten en daarbij jezelf zien groeien is priceless! :okdan:
 
Puur vermaak moet het zijn voor mij. En als extraatje zet ik mijn muziek op iTunes. Absoluut niet met de bedoeling er rijk van te worden, niet eens om geld mee te verdienen. Ik vind dat gewoon cool om mijn album daar op te zien staan.
Zoals het nu gaat, "verkoop" ik net genoeg om de jaarlijkse kostprijs van iTunes te betalen. :D
En via mijn website krijg ik soms de meest vreemde mensen in mijn inbox. Australiers, Indiers en zo die om een of andere reden mijn muziek zo goed vinden dat ze mij ervoor mailen. Alleen al dat vind ik uitermate charmant.
 
Met muziek geld verdienen is bij mij tot nu toe alleen het geval bij mijn live-gigs met bands. Ook weleens bijverdiend met inspelen van piano-/toetspartijen bij opnames van anderen. Is denk ik een aardige bijverdienste naast mijn 'gewone' baan.

Wat de verkoop van mijn eigen muziek betreft: mh moeilijk.

Ik loop vaak tegen het volgende aan:

Men zegt: 'CJ, ik neem aan dat je het niet voor niks doet, dus zeg maar wat je vraagt.' Vervolgens is het antwoord na mijn prijs:'Kunnen we anders niet zo doen dat ik je muziek promoot en jou zo uiteindelijk wel bij betalende klanten weg zet ?'

Ik heb eigenlijk niet zo een zin meer om aan geld te denken.
Ik hou er ook niet zo van als mensen in de omgeving zeggen:

'CJ, je speelt goed en je nummers zijn okay. MAAR DENK NOU EENS AAN COMMERCIE, NIET TE GECOMPLICEERDE TRACKS !!! DAN HOU JE ER OOK NOG WAT AAN OVER !!!'

Damn, ik wil gewoon lekker muziek maken. Bij wijze van spreken (nou, eigenlijk echt) kan ik lekker genieten van muziek die ik zef heb gemaakt en dan in de auto afspelen ofzo. Relaxed. En als er iemand ooit wat wil kopen is iedere bijverdienste er leuk bij. Maar het is geen doel op zich.

Oh ja, als ik in de omgeving wel eens prijzen noemde, is er weleens geantwoord: ja, maar die en die en die vragen makkelijk 1000 euro voor hun 'beats' . Maar goed, als ik dat vraag hoef ik nooit meer wat te vragen volgens mij :bekdicht:


CJ
 
Hey,


CJ75 je hebt gelijk. Genieten van je eigen tracks zonder die verantwoordelijkheden betreft commercie of andere zaken. Gewoon je gang gaan en niet de hete adem moeten voelen van anderen. :)

Hermax dat is wel gaaf zeg dat je zelfs mails uit India en Australie krijgt die je muziek helemaal te gek vinden! Mocht u nog velen fans winnen. Trouwens jouw mega muziek project van een halfuur is nog steeds enorm goed. Gondwana Suit heb ik het over. ;)

Cool dat jullie de ervaring hier posten met de verkoop! Wellicht zijn er meer mensen die wat met ons willen delen?
 
Ik zou graag mijn muziek iets meer in overeenstemming brengen met eh..."de massa". Ergens omdat ik vindt dat ik het "frieken" voor mijn eigen plezier doe, maar dat als ik graag een soort van inkomsten wil krijgen voor mijn moeite, ik ook moeite moet doen om iets te maken wat men horen wil, zonder dat men eerst moeite moet doen om het te willen horen. ;)

De komende tijd ga ik met een paar kameraden eens kijken naar wat mogelijkheden....jelui hoort er ongetwijfeld wel van. ;)
 
Ik zou graag mijn muziek iets meer in overeenstemming brengen met eh..."de massa". Ergens omdat ik vindt dat ik het "frieken" voor mijn eigen plezier doe, maar dat als ik graag een soort van inkomsten wil krijgen voor mijn moeite, ik ook moeite moet doen om iets te maken wat men horen wil, zonder dat men eerst moeite moet doen om het te willen horen. ;)

De komende tijd ga ik met een paar kameraden eens kijken naar wat mogelijkheden....jelui hoort er ongetwijfeld wel van. ;)


Cool! We zijn benieuwd.
 
Ik hoef eigenlijk geen geld voor mijn muziek, 't is net als op café gaan, als ik aan men muziek werk word ik er blij van, daar moet men mij niet voor betalen. Als mensen zo zot zijn om 't wel te doen slaag ik 't ook niet af :D.
Ik vraag altijd geld als men mij vraagt om te Dj'n ofzo (van de lucht kan je nu eenmaal niet leven) maar ik pas mijn prijzen aan aan het budget van de organisatie. 't Leven is nog lang :) en geld is niet 't belangrijkste, als ik maar voldoende heb om muziek te kunnen blijven maken :).
 
Ik vraag me al heel lang af hoe het nou zit met de electronische muziek scene.

Hoe kijken jullie, de pro's of beginners met ambitie, tegen het VERKOPEN van je muziek? Ik bedoel er zijn mensen die geld willen verdienen met de tracks wat ze maken. Er zijn een hoop meningen hier te lezen over alleen de software en/of de tools maar hoe zit het dan met de verkoop? Er zijn hier op DSF mensen waarmee de inkomsten uit engineering/produceren/mastering/etc.. bestaat.

We leven in een consumptie maatschappij en de zogenaamde "digitale revolutie" wat jaren geleden aangekondigd was leeft nog steeds en wordt steeds maar groter en groter. Zelf zat ik een keer te denken om de muziek te willen verkopen of in ieder geval aan te willen bieden. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker om met het aanbieden van je tracks online te doen. Vervolgens dus naar verschillende sites gekeken en daar gelezen hoe het met de online labels zat. Prima dacht ik en daarna gekeken naar hun aanbod en daar stopt 't voor mij. Het is NIET normaal hoeveel mensen er muziek aanbieden in de electronische muziek scene! En daar moet je dan ook je eigen muziek bij zetten met enige verwachting? Als je het zo ziet, online maak je haast geen enkele kans om drie euro te verdienen in de maand met de tracks die je aanbied.

Hoe denken jullie over het feit dat er zoveel mensen zijn in de scene? Maken jullie muziek ook uit hobby of zou je meer willen op den duur?

Ik maak muziek voor mezelf. Het is niet dat ik 't opgeef, in tegendeel zelfs. Muziek maken zou ik altijd blijven doen met passie en blijven doorontwikkelen. De euforische momenten en daarbij jezelf zien groeien is priceless! :okdan:
Gedl verdienen met het maken van housemuziek is bijna niet mogelijk. Het geld zit meer in de spin-off d.m.v. dj-optredens....
 
We zijn 20...24,een tijdssprong jawel, maar nog steeds niet beroemd en regelmatig op TV komend in allerlei shows, of praatprogramma's.Laten we het maar bij een hobby houden.Beetjee poëtisch zijn, een wereld die ik wil kennen, zelf ga zoeken.
 
Back
Top