Welke synth moet ik kiezen?

Je kunt prima een synthesizer aansluiten op een gitaarversterker - impedantie heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar je moet wel het volume in de gaten houden. Eerst op nul zetten en dan langzaam omhoog draaien richting de 11. :)
 
Heb nog wel een gerelateerde vraag: Iemand een idee over het soort versterker nodig voor een Nord Stage 4? Hoorde dat een buizen versterker prima werkt, ik heb er nog één liggen voor gitaarspel die ik eigenlijk nooit aanraak... Of kan ik beter investeren in een aparte versterker?
Ik zou 2 actieve monitoren kopen. Veel van de magie van de Nord komt door het stereo effect. Dat raak je kwijt met een gitaarversterker.

Ik gebruik zelf 2x de Yamaha HS8 hiervoor. (Aangesloten met twee jack-XLR kabels)

En een goede koptelefoon is ook aan te raden.
 
Ja maar een keyboard op een buitenbak werkt niet met alle sounds.
Met een Rhodes wel maar piano sound niet.
Synths sound soms.

Als je dan voor optredens 1 speaker nodig hebt zou ik naar cleane versterkers kijken. Bv een Roland Cube.
 
Je kunt prima een synthesizer aansluiten op een gitaarversterker - impedantie heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar je moet wel het volume in de gaten houden. Eerst op nul zetten en dan langzaam omhoog draaien richting de 11. :)
Met zacht volume kan het inderdaad wel, maar er wordt veel gewaarschuwd voor opblazen van buizen of speakers omdat gitaarversterkers niet ontworpen zijn voor het signaal en frequentiebereik van keyboards. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Bedankt voor alle reacties weer iedereen! Maar als jullie het over zo'n Roland Cube hebben, dat zijn toch eigenlijk ook gewoon gitaar versterkers? Anders gebruik ik mijn oude Peavey Rage 108 wel. Is maar een klein 12 watt versterkertje, maar ik hoef in principe toch niet op te gaan treden. Dit is allemaal puur voor lol op de zolderkamer. Tenzij iemand nog een goede budget optie actieve monitor set weet, die HS8 zijn wel een beetje prijzig!
 
als je ook wilt opnemen en afspelen op de zolderkamer zou ik toch voor monitors gaan
 
Bedankt voor alle reacties weer iedereen! Maar als jullie het over zo'n Roland Cube hebben, dat zijn toch eigenlijk ook gewoon gitaar versterkers? Anders gebruik ik mijn oude Peavey Rage 108 wel. Is maar een klein 12 watt versterkertje, maar ik hoef in principe toch niet op te gaan treden. Dit is allemaal puur voor lol op de zolderkamer. Tenzij iemand nog een goede budget optie actieve monitor set weet, die HS8 zijn wel een beetje prijzig!
Of koop eerst een goede koptelefoon. Geen boxen nodig eerst. DT770 80ohm versie. Die bevalt ons in de band allemaal erg goed. Ik zou zelf geen gitaarversterker gebruiken. Dat is een beetje alsof je intiem bent met je vriendin en dan zeven condooms tegelijk gebruikt. Echt dat klinkt nergens naar. Of laat ik het anders zeggen, dat kleurt het geluid heel erg richting een bepaalde klank. Kan mooi zijn, maar je mist zoveel van het mooie van Nord.
 
Of koop eerst een goede koptelefoon. Geen boxen nodig eerst. DT770 80ohm versie. Die bevalt ons in de band allemaal erg goed. Ik zou zelf geen gitaarversterker gebruiken. Dat is een beetje alsof je intiem bent met je vriendin en dan zeven condooms tegelijk gebruikt. Echt dat klinkt nergens naar. Of laat ik het anders zeggen, dat kleurt het geluid heel erg richting een bepaalde klank. Kan mooi zijn, maar je mist zoveel van het mooie van Nord.
Hear, hear. Ik heb die koptelefoon ook, inderdaad een prima optie. Investeren in goede afluistering is altijd een goed idee, en het hoeft niet per se peperdure audiofiele meuk te zijn.
 
Ik wil dan toch geheel overbodig opmerken dat het imo een beetje zonde is om voor 4.5k een Nord Stage 4 te kopen en dat dan af te gaan luisteren op een brak (mono) gitaarversterkertje :D
als je ook wilt opnemen en afspelen op de zolderkamer zou ik toch voor monitors gaan
Of koop eerst een goede koptelefoon. Geen boxen nodig eerst. DT770 80ohm versie. Die bevalt ons in de band allemaal erg goed. Ik zou zelf geen gitaarversterker gebruiken. Dat is een beetje alsof je intiem bent met je vriendin en dan zeven condooms tegelijk gebruikt. Echt dat klinkt nergens naar. Of laat ik het anders zeggen, dat kleurt het geluid heel erg richting een bepaalde klank. Kan mooi zijn, maar je mist zoveel van het mooie van Nord.

Haha oké jullie hebben helemaal gelijk, ik had duidelijker moeten zijn: Ik denk er nu gewoon aan te overbruggen totdat ik me wat beter georiënteerd heb qua speakers. Die Yamaha HS8 zien er bijvoorbeeld wel prikkelend uit. Maar heb je echt 2x120w speakers nodig om alles eruit te halen op een zolderkamertje? Dacht zelf ik zoek wel naar een formaatje kleiner, maar of dat dan kwaliteit is geen idee =(
 
Hoger wattage betekent niet harder geluid per se want dat bepaal je zelf. Ik denk dat je idd even stil moet staan bij wat je nu wilt en mogelijk is. Ook het type muziek is bepalend.
 
Het fijne van grotere monitoren met meer vermogen is dat je ook op laag volume meer laag hebt. Daardoor hoef je ze ook minder hard te zetten om toch een goed breed bereik van het geluid te krijgen.
 
en het hoeft niet per se peperdure audiofiele meuk te zijn.
Jawel, niet minder nemen dan een Abyss AB1266 met de upgrade voor de superconductor HP kabel. Alsof een engeltje over je oren pist.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Haha oké jullie hebben helemaal gelijk, ik had duidelijker moeten zijn: Ik denk er nu gewoon aan te overbruggen totdat ik me wat beter georiënteerd heb qua speakers. Die Yamaha HS8 zien er bijvoorbeeld wel prikkelend uit. Maar heb je echt 2x120w speakers nodig om alles eruit te halen op een zolderkamertje? Dacht zelf ik zoek wel naar een formaatje kleiner, maar of dat dan kwaliteit is geen idee =(
Deze zijn relatief goedkoop voor wat ze bieden. En hebben ook lekker wat bas. Maar 90% speel ik op de koptelefoon zelf, dus misschien is die voor eerst genoeg voor je.
 
Zelfs een setje KRK RP5/6 van Marktplaats zal al vele malen beter zijn dan een gitaarversterker.
 
Of gewoon een setje Pioneers voor een acceptabel bod richting de €100
Hebben de poort aan de voorkant.. beetje overkill voor alleen keys maar wellicht is de extra freqeuntierange in het laag handig voor toekomstige DAW producties.. :)
 
Heb een beetje rond zitten zoeken, lees veel lof voor de Adam T5V en KRK Rokit RP5 G4... Denk dat ik dan maar een setje van één van deze twee opties haal of de man in de marktplaats link hierboven een bericht stuur, dan blijft het nog een beetje binnen budget...

Al twijfel ik natuurlijk ook nog steeds wel om mijn portemonnee helemaal open te trekken voor de eerder genoemde peperdure audiofiele meuk haha. Met de gedachte dat als je dan iets koopt koop dan iets goeds enzo.

Man man man, wat vind ik het toch verschrikkelijk om met gear bezig te zijn waar ik geen verstand van heb. Wederom bedankt voor alle reacties allemaal, leuk om de discussie te lezen die uit zo'n stel vragen voortkomt. Ik ga er nog heel even over twijfelen 8~
 
Er is een heel draadje over monitors op dit forum. Check kali audio ook nog even
 
Back
Top