Wat is beter : Buchla of Eurorack ?

Ik had niet lang geleden deze track gemaakt.
De baslijn en de arp lijn zijn de Arturial Easel V

Daarna werd ik wel echt geil voor een Easel.



Nu ben ik wel benieuwd hoe het zou klinken met de OG easel.
Het zou best kunnen dat bepaalde sounds juist op de plugin weer beter klinken.

Om terug te komen op Buchla vs Eurorack...
Het komt het meest neer op de interface.
Als je een rack met alleen maar makenoise modules maakt dan zou je ook net als op de buchla zo een ervaring krijgen.
Vraag maar aan @SmartBits met zijn Make Noise rack.

Maar als je van alles gaat mixen in eurorack dan doet dat de ervaring niet veel goeds.
Je kan dan bv wel gekleurde knoppen en ringen om de inputs doen en gekleurde kabels gebruiken.
Maar het voordeel van een uniform systeem is er wel.

Make Noise is enorm Buchla inspired.
Zo lijkt de MN CV bus op de bus op e Easel.
De Wobblebug lijkt weer op de Buchla 265 Source of uncertity.

Nu heb ik geleerd dat de keyboard gate een step sequencer in ill is om random mee te triggeren zodat iedere toets aanslag je iets een beetje of heel anders kan laten klinken.

Don wilde helemaal niet dat we het Synthesizers noemen.
Dat impliceerd dat je er geluiden van echte instrumenten op wil namaken.
Je zou er juist apparte space sounds op moeten maken.

Zo zie je dat Don Buchla zijn tijd werkelijk vooruit was.
 
Maths ook.. Ps met twee kun je goede stereo compressor maken..

“Maths copy from buchla
The Make Noise Maths module is a Buchla-inspired function generator for Eurorack, which is a modular synthesizer format. The module is designed to be a modern interpretation of the classic Buchla 257 and 281 modules from the 1960s. The Maths module is known for its flexible envelopes, LFOs, signal mixing, gate generation, and logical functions, making it a versatile tool for sound design and music creation”

Persoonlijk ben ik niet van de persoonsverheerlijking.

Iedereen leert van elkaar Don heeft vast ook inspiratie gehad op basis van kennis van de geleerde theorie en dat naar zijn hand gezet. Er zijn heel veel Synth ontwerpers geweest en diy kits ipv spelen op een computer.

Don heeft gewoon een goed, mooi, product met de juiste mensen en marketing gehad 👍

P.s. Ik heb begrepen dat ie het principe van een trompet als inspiratie had maar correct me if i am wrong!
 
ik ben ook helemaal niet van persoons verheerlijking.
Buchla was ook juist niet commercieel succesvol zoals moog dat wel was.
Het lijkt erop dat hij zijn tijd ver vooruit was. als synth nerd vind ik dat heel intressant.
 
Back
Top