Wat is beter : Buchla of Eurorack ?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.651
Ik weet het niet, dus ik hoor het graag. :-)
 
Beter in wat? Geld van je bank zuigen? Dan denk ik Buchla :-)

Ik stuurde een filmpje van de Easel naar een maat.
Huh...das wel heel erg voor synth nerds zei hij :-)

Serge, Buchla, Make Noise, NLC, EMS, Verbos, Horredijk .... allemaal prima voor noise, experimental en meer.
Serge en Buchla allebij ook in euro en hun eigen formaat te vinden.
Eurorack heb je ook echt kwaliteit.

Alle modular synths vind ik wel leuk.
 
Kan een Buchla alles dat ook met Eurorack kan?

bijv, zijn er voor (een volledig) Buchla systeem:
- FX modules
- Transfer modules die audio I/O met je computer doen
- Modules met SD-card voor samples
- Zelfbouw / DIY
 
Voor Buchla is er ook DIY.
Er zijn ook bv Eurorack modules in Buchla formaat te krijgen.
Bv Mutable instruments dingen.

denk wel dat eurorack het breedste ecosyteem heeft.
 
Ik denk dat er geen "beter" is maar beide systemen hun waarde hebben, het ligt er rmaar net aan waar je interesse ligt natuurlijk.
Buchla is wel aan de prijs ja maar als een mooi rack met lekker wat mooie modules koopt van de wat duurdere merken dan loop eurorack toch ook hard op.
Enigste is wel dat ik het idee heb dat Buchla een beetje stil is blijven staan in ontwikkeling terwijl er in eurorack zoveel gebeurt, als je bijv kijkt naar hoeveel complexe oscillatoren er uit zijn gekomen de afgelopen jaren net als bijv allerlei effectmodules dan is er echt wat te kiezen en kan je er flink op leeglopen ook.
 
Laatst gewijzigd:
Ik was aanvankelijk van plan ook wat TipTop Buchla Eurorack modules te kopen maar de prijs houdt me tegen. Het zou leuk zijn als er een betaalbaar Buchla mini-systeempje was.
 
Het gras is altijd groener aan de andere kant van de weide. Niet perse beter.
 
Een standaard Easel / 208 is beperkt maar damnnnn wat klinken die dingen lekker. Qua eurorack is de sky the limit, er zijn ondertussen zo veel modules te verkrijgen dat er voor ieder wel wat wils tussen zit. Heb zelf slechts enkel ervaring met een MN shared system. Beide zijn fantastisch. Alleen heb je voor de easel geen handleiding nodig, en voor zo’n Make Noise systeem weer wel.
 
Simpel beginnen met een paar euro modules. Daarnaast kun je alvast expirimenteren met de software versie van de Buchla van Arturia. Niet onderschatten, de Buchla is geen simple ding om mee te beginnen.
 
Ik heb Buchla clones en eurorack en als ik maar 1 systeem mocht gebruiken ( in welk idioot universum is dat?) dan zou ik voor eurorack kiezen.
Heb ik opeens een hoop ruimte en geld over dan zou ik zeker ook een muur van Buchla en Serge erbij nemen.
 
Voor mij geen Buchla, ook niet in eurorack formaat.
Daarmee zeg ik niet dat Buchla slecht is of Eurorack beter, ik kan er gewoon niks mee en heb ook geen zin om me er in te verdiepen.
 
Wat ik heb begrepen, is dat Buchla hét systeem is voor additieve synthese (wavefolding, lowpass-gates, etc). En Moog daar tegenover met substractieve synthese, in het cliché verhaal.

Met Eurorack kan allebei, geen idee of met Buchla (tegenwoordig) substractieve dingen mogelijk zijn..
 
Wat ik heb begrepen werd Buchla geinspireerd door de werking van een trompet.
Zo moet je van links naar rechts ook de opbouw zien (correct me if i am wrong) komt van yt zelf nooit een Buchla gehad. (maar wel op de kobol dus buchla proberen na te maken)

Kortom, Low pass gates, uncertany random en veel stackable patch kabels, lekker veel op elkaar :okdan:

P.s. er zijn mensen die beweren dat er tegenwoordig betere low pass gates zijn dan die van buchla. Zoals deze.. maar vrij kostbaar.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top