Storing van beeldscherm in audio

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.517
Locatie
Bij Herentals, België
Mijn studio setup is als volgt: alles op 1 geaarde stroomgroep. Alle synths unbalanced naar 24 track hd recorder, naar analoge mixer, naar eindversterker en speakers.

1 atari als midi sequencer via VGA naar lcd beeldscherm.
1 PC via DVI naar datzelfde beeldscherm.

Probleem: zodra dat beeldscherm iets op het scherm toont (de Atari, de PC, of haar eigen bootscherm), hoor ik storing in mijn audio. Ik kan er zelfs echo op zetten via de multifx op mijn auxen. Gewoon het scherm aan zonder dat het iets op beeld toont is geen probleem, het is dus niet haar voeding.

Hoe komt die storing in mijn audio en hoe los ik het op? Er staat een speaker vlak naast het scherm, maar de storing zit dus (ook?) In de audio vóór de eindversterker, het is niet iets wat ik enkel in de speaker hoor.

(Ik vermijd hier het woord "monitor" om verwarring te voorkomen)
 
Er is geen audioconnectie tussen de atari en de studio.

Er is een audiokabel van het mengpaneel rec out naar de prehistorische interface van de pc, maar het probleem is er ook als die interface uit staat (of heel de pc en interface uit en bv enkel de atari aan, of zelfs die ook uit en bootscherm van beeldscherm in beeld).

Het beeldscherm heeft zelf geen audio functiinaliteit ofzo.
 
Heeft je beeldscherm ook een andere aansluiting dan dvi? Misschien kun je dat eens proberen. Anders een heel ander beeldscherm proberen..
 
Hij heeft ook VGA voor de atari en daar gaat het dus ook mee mis.

Ik heb nog een paar CRTs waarmee ik de Atari kan testen als ze zelf nog werken, wel even een gedoe..., geen andere LCD.
 
kabels anders aanleggen/beter geshielde kabels?
met mijn vorige speakers ving ik coil wind van mijn pcs graphic card op wat je dus kon horen als je de speakers wat harder zetten. inmiddels heb ik andere speakers zonder kabels langs de pc maar via de zelfde audio interface en hoor ik er niks meer van
 
De storing zit bij mij dus niet alleen in de speakers maar in het hele audiopad. Dus ook in opnames.

ZOnder de hele studio te slopen kan ik proberen de speakers dicht bij het scherm af te koppelen, scherm via verlengkabel op andere groep... En dus eventueel een ander scherm met de Atari proberen. Dan houdt het wel een beetje op qua haalbare experimenten.

De PC en scherm staan nogal ver van de meeste audiokabels, enkel dicht bij 1 set speakers.
 
De storing zit bij mij dus niet alleen in de speakers maar in het hele audiopad. Dus ook in opnames.
bedoelde ook niet perse in de speakers maar de bron van je geluid, in jou geval dus je audiopad, maar als er geen input kabel langs je beeldscherm afloopt en deze verder verweg staat lijkt me dat dat het niet zou moeten zijn.

mogelijk dan een groundloop, daar heb je wel adapters/isolators voor of je stroom anders aansluiten alhoewel dit me ook niet heel logisch lijkt gezien het alleen is als je beeldscherm iets toont..
 
Ja vroeger vaak als je je muis bewoog dat je audio kaart in de pc meekraakte.. maar hoe je dat allemaal voorkomt..charme van ouwe apparatuur..afschermen met zilverfolie..
 
Herinner me van vroeger
Natuurlijk kabels niet laten kruisen waar mogelijk
er waren van die ontstoorders ( een soort ro ronde klemijzers die je om de monitorkabels ( vande vga) kon klemmen , die hielpen wel eens wat .( ferrietkern of zoiets ?)
en soms proberen enkele dingen niet te aarden
allemaal van dat soort truukjes ..
Anders weet ik het ook niet 🫤
 
ja ferriet kernen helpen hoge frequente string van cpu's enzo.
maar goed mijn monitor stoort ook zit een vieze schakelende voeding in.
monitor en computer zitten op een andere groep.
kijk eens naar de aarde, of juist niet een geaarde 230v kabel gebruiken.
 
Fun fact:

De plugin 'chipcrusher' van plogue bevat (naast verschillende DAC modelletjes & bitcrushing, SPC delay en oude speaker cabinet modellen) allemaal samples van achtergrond storingen en ruis geluiden van oude apparatuur om dat karakter toe te voegen aan je muziek.

Ik heb gewoon betaald voor die storing 😂
 
ik heb het zelfde gehad en was inderdaad megastorend zo hard als dat was. Ik heb het opgelost door de kabels aan te sluiten op eliminators, in mijn geval EBTECHS hum eliminators waarin je per device 8 inputsignalen kunt cleanen. Werkt geweldig, maar is helaas niet echt een goedkope oplossing.
 
Heb je een link voor die EBTECHS?

Ik zelf had herry over mijn gitaar amps en heb er dit soort filter in gezet.
In higher end apparaten zit dit vaak standaard.

Bij mij was het vooral de monitor en computer.

Had ook het plan on ze een in mijn computer voeding te plaatsen.
Weet niet zeker meer of ik dat al had gedaan.

1713947689277.png
 
ik heb het zelfde gehad en was inderdaad megastorend zo hard als dat was. Ik heb het opgelost door de kabels aan te sluiten op eliminators, in mijn geval EBTECHS hum eliminators waarin je per device 8 inputsignalen kunt cleanen. Werkt geweldig, maar is helaas niet echt een goedkope oplossing.
Gezien het aantal signalen dat ik hier heb wordt dat nogal een gedoe en het is ook een beetje symptoombestrijding; ik los het liever aan de bron op.

Ik probeer straks wat experimenten te doen.
 
Scherm op andere groep aangesloten: probleem opgelost! Tenminste, er is natuurlijk nog de noise floor van mijn hobbystudiootje waar alles analoog, ongebalanceerd, op 1 groep en in 1 knoop is. Maar scherm aan of uit maakt niks meer uit!

Ik heb geen tweede groep in dit kamertje. Zijn er ground lifters op 230V lijn verkrijgbaar ofzo?
 
Andere monitors ?
 
Het ligt niet aan de monitors, het is een aardlus van de beeldschermvoeding. Zelfs met de monitors afgekoppeld blijft het probleem.

Dus ik bekijk welke alternatieven er zijn voor een tweede groep.
 
Ik had iets dergelijks, ook storing door verversen van mijn video monitor die doorspeelde in mijn (actieve) audio monitoren.
Ik heb dat opgelost door een audio naar glasvezel converter en een glasvezel naar audio converter. Glasvezel ertussen en storing is weg.
 
Back
Top