Daisy, Bela, Esp32, FPGA, OWL, Teensy, Ksoloti

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.744
Locatie
Zeist
Even een apart topic om het overzicht te houden. Wie heeft er ervaring met een of meer van onderstaande hardware:
Daisy
Bela
Esp32
FPGA
OWL
Teensy
Ksoloti

Wat is daarvan redelijk bruikbaar om een zelf geschreven synth progje op te draaien en als zelfstandige hardware synth vorm te geven en te bedienen?
 
Ik gebruik verschillende Bela bordjes voor de volgende redenen:
-het werkt o.a. met Pure Data patches (gratis en veel info over te vinden)
-geen merkbare latency
-mogelijkheid tot stand-alone instrument, met ingebouwde stereo versterker
-hun Pepper eurorack module met 8 CV of potentiometer inputs, 8 CV outputs, 2 audio inputs, 2 audio outputs
-ze hebben een prima forum voor extra ondersteuning, en dat is veel waard.
-erg stabiel, heeft bij mij al 3 maanden zonder probleem continu gedraaid, en start op als de stroom aan gaat.

hier staan 2 dingen die ik er voor gemaakt heb.

Het grootste voordeel is dat ik al enorm veel uitgespaard heb door zelf DSP en CV te programmeren.
Iedereen met eurorack zou volgens mij een Bela Pepper module moeten hebben. Scheelt je een fortuin.
Vroeger soldeerde ik meer, nu programmeer ik meer. Dus er steekt sowieso wel tijd in. Een LFO solderen duurt bij mij een paar uur, een LFO programmeren een paar minuten.

Het enige nadeel van dit soort hardware is dat ik vaak tegen het plafond van de DSP zit omdat de patch op een laptop gemaakt is die vele malen meer rekenkracht heeft.
Ik had een 48 banden vocoder die te zwaar was, met 24 banden werkt het wel.
Dit is zo bij Bela maar ook de andere systemen die je opnoemt.
 
Laatst gewijzigd:
Dank! Dat ziet er goed uit! Pure Data gebruik ikzelf ook dus dat scheelt ook alweer. Weet je of Faust er ook op draait?
 
Nog twee opties gevonden:
Befaco Lich
Electro Smith Daisy Patch
 
Heb je niet meer eisen? Wat moet het kunnen, is het voor één enkel exemplaar voor jezelf of moeten anderen het ook kunnen gebruiken met beschikbare gestelde code, zijn er eisen mbt. I/O, talen waarin je kunt programmeren, etc.
 
Ja - ik heb er nog wat meer over nagedacht. Hier zijn mijn eisen:

- Het hoeft geen minuscuul boardje te zijn, belangrijker is de rekenkracht zodat je in principe alle audio progjes kunt draaien die het ook op een oude laptop doen.
- Als talen die die aan moet kunnen in ieder geval Pure Data, en liefst ook nog Faust.
- En verder moeten er voor de regeling minstens 6 knoppen of sliders op aangesloten kunnen worden.
- Uiteraard de optie voor MIDI aansturing met een extern MIDI keyboard.
- Ook moet er goede ondersteuning in de zin van documentatie en een gebruikersforum zijn.
- En liefst de verwachting dat het systeem geen eendagsvlieg is.
- In principe is het voor mijn eigen zelfbouw, maar het zou leuk zijn als anderen er op grond van mijn beschrijvingen ook mee aan de slag kunnen.
 
belangrijker is de rekenkracht zodat je in principe alle audio progjes kunt draaien die het ook op een oude laptop doen.

Zou dan proberen te achterhalen wat ongeveer de rekenkracht is van de verschillende mogelijke oplossingen. Andere mogelijkheden, zoals een Raspberry Pi en dergelijke single board computers, daar ook naar kijken?
 
Volgens onderstaande video steekt Bela met kop en schouders boven de andere opties uit. Maar hoe controleer je dat?

 
Iemand ervaring met de Daisy.Init Patch en Oopsy Daisy? Daar zou mij voorkeur naar uitgaan gezien de hoeveelheid kwalitatieve boeken hierover...
 
Ik ben wat aan het stoeien gegaan met Daisy. Eerst wat met C++, en ook nog met PureData en Max gen~ en Oopsy. Dat laatste werkt prettig. Al is Max voor mij een nieuwe omgeving, dus ik denk dat ik bij C++ blijf (ben een developer).

Faust kun je ook gebruiken voor Daisy (faust/architecture/daisy at master-dev · grame-cncm/faust), zelf niet geprobeerd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten tussen Daisy en Bela?
 
Ik hoor net in de video dat er een weinig bekend alternatief voor de Bela is genaamd Elk dat werkt op een Raspberry Pi, maar dat is prijzig.
 
OK - dit is mijn samenvatting - voor zover relevant voor dit topic - van de gelinkte video in bericht #10:

Daisy Seed = dedicated for audio, vergelijkbaar met Teensy 4.0 maar te weinig flash memory (progs passen vaak niet).

Bela = meest gebruikt en krachtig, voornaamste bezwaar is de prijs.

Esp32 = is goedkoop alternatief voor Teensy maar minder degelijk.

FPGA = hardware programming (heel iets anders dan de rest).

OWL = niet besproken.

Teensy 4.0 = general purpose maar heeft te weinig RAM voor reverb e.d.
 
Verschil tussen Daisy Seed, Esp32, Teensy aan de ene kant en Bela aan de andere kant is zover als ik begrijp dat Bela eerdere een mini computer is (als een Raspberry PI) en de andere dedicated CPU's met GPIO. Dat verklaart verschil in geheugen, mogelijkheden en prijs. Ben wel benieuwd naar opstarttijd van een Bela. Van een Daisy en Teensy weet ik dat dat er nauwlijks is (seconde oid). Wel zo fijn voor een muziek instrument vind ik.
 
Teensy 4.0 = general purpose

Dit is wellicht wel iets om naar te kijken, niet per se de Teensy, maar ook andere "standaard" microcontrollers die soms maar weinig kosten en waarvan je vanuit dat oogpunt dus gemakkelijk een boel van kunt gebruiken.
 
Mijn (voorlopige) conclusie is dat de Bela voor audio het beste is, maar die is ook prijzig. In de gelinkte video gebruiken ze vanwege de prijs in het onderwijs ook de Bela niet. Maar als ik zelf de Bela Pepper (de Eurorack module) koop, dan kan ik er naar wens eigen progjes in stoppen wat ik wil. Dat is dan maar één keer een aanschaf. Bevalt dat heel goed dan kan ik daarnaast ook nog een paar standalone synths met een Bela maken (die kosten heb er dan wel voor over). Maar dat laatste ligt in de verre toekomst, als het er al ooit van komt....
 
Ik zou ook eens kijken naar de Daisy Patch, die heeft 4 audio in en 4 audio out en nog een OLED scherm. Hoe dan ook, ik voel meer voor de Daisy ;-)

Aan de andere kant, vandaag is mijn Ksoloti binnengekomen, een nieuwe Axoloti kloon. ;-)
 
Voor mij heeft het geen haast, ik heb nog genoeg andere dingen aan te schaffen waarbij mijn keuze veel simpeler is. ;)
 
Ik zou interesse hebben in een oplossing waarbij je gemakkelijk en goedkoop een heleboel knoppen kunt gebruiken om daarmee de synth-engine in te stellen. Geen schermpjes, geen menu-diving, maar alles naar via de knoppen...
 
Back
Top