Bewezen: Nederland is Rolandland

Harry S.

Stamgast
Lid sinds
7 mei 2021
Berichten
207
Locatie
Amsterdam
Ik moest hier vanochtend toch wel even goed om lachen. Welke synthmerken zijn waar het populairst.

Blijkt dat Nederland nog altijd een Rolandland is in een zee van Behringernaties, met Arturia en Ulli op een gedeelde plek #2, Korg/Moog op #3 en Oberheim ver onderaan (blijkbaar zijn er geen andere synthmerken in de wereld).

Volstrekte onzin natuurlijk, want is op basis van Google-zoekopdrachten en Google Trends. Blijkt ook uit het feit dat Zweden Korg-land is, tot je in de bijsluiter leest dat 'korg' in het Zweeds 'mand' betekent. En ik kan me zo voorstellen dat in een hoop landen waar het een normale voornaam is, ook om andere reden naar 'Roland' wordt gezocht.


synthmap.png
 
Dat kan korter: “Korg!”

Opzich niet gek dat Oberheim laag staat gezien enkel de obx8 (en beetje de ob6) nieuw te koop is. Maar zeker vraagtekens bij de betrouwbaarheid van die data.
 
Vermits korg qua prijs onder roland zit denk ik dat er veel meer korg te vinden is dan die kleur aantoont…
 
Er was een tijd dat ik veel Roland had. Nu slechts eentje terwijl ik 4 Korgs heb. De laatste jaren zoek ik het meer aan de andere kant: ik heb nu 3 Amerikaanse synths.
 
Inderdaad, als ik naar live optredens kijk en er is een toetsenist, is het opvallend vaak een Nord waarop wordt gespeeld.
Verder zijn het natuurlijk Behringer en Roland die het meeste synths aan de lopende band de markt op blijven slingeren. En zeker Behringer zit ook veel breder in de goedkope non-synth artikelen als microfoons, mixers, effectpedalen en ander spul dat ook interessant is voor bijvoorbeeld vocalisten en gitaristen. Dus een breder publiek dat op hun merknaam zoekt. Ik haal niet uit het artikel dat er hier puur op synth-gerelateerde zoekacties is gefilterd, voor zover dat al kan?
 
Je zou toch denken dat Groot Brittannië de Novation streek is
 
Ben benieuwd waar ze in China mee spelen. Overigens ook bijzonder dat Behringer vooral in (ex-) fascistische landen populair is.
 
Hier in Vlaanderen zie ik op live podia toch veel Yamaha en Nord speelgoed.

Roland zie ik vooral bij bekende Vlaamse artiesten zoals Milk Inc. Een van de live toetsenspelers bij Milk Inc. is Peter Schreurs (werkzaam bij Roland Benelux), daarnaast o.a. Clouseau (Kris Wauters) en ook Studio 100 (in de repetitieruimtes en studios in Schelle. En ik speel ook op een Roland (alleen ben ik ik niet zo bekend :dubbel: )

Maar bv Jean Blaute speelt live op een Nord Stage (of Electro denk ik) en Miguel Wiels (ex-componist K3) speelt vooral op Yamaha.

Ik zal vast niet alleen zijn wanneer ik een optreden bijwoon en steevast kijk naar welke spullen de toetsenist gebruikt.
 
Mijn zoon heet Roland, hij is het helemaal eens met de topic titel.

Ook met de wereldkaart overigens.. :W
 
Misschien in de studio's, op podia zie je doorgaans het rood van Nord
Geniale zet van die Zweden waardoor ze er instant uit springen (of je het nou mooi vindt of niet), zelfs als het merk afgetaped wordt wat ook nogal eens gebeurt.
 
Ben benieuwd waar ze in China mee spelen. Overigens ook bijzonder dat Behringer vooral in (ex-) fascistische landen populair is.
Ik denk dat het eerder met besteedbaar inkomen dan politiek te maken heeft.
 
Roland is ook gewoon een naam . Maar die zijn niet vertegenwoordigd in Behringer landen.
 
Roland is zelfs heel letterlijk gewoon een naam. De oprichters wilden wat Westerse herkenbaarheid dus namen een US telefoonboek en kozen gewoon een naam. Ze wisten alleen niet dat Roland eigenlijk niet zo'n courante naam is in de US. Maakt niet uit.
 
Roland is zelfs heel letterlijk gewoon een naam. De oprichters wilden wat Westerse herkenbaarheid dus namen een US telefoonboek en kozen gewoon een naam. Ze wisten alleen niet dat Roland eigenlijk niet zo'n courante naam is in de US. Maakt niet uit.
Het had dus net zo goed de "Dave Jupiter-8", "Henry JX-8P" of de "Mike D-50" kunnen zijn.
 
Dat is ook grappig als je zaken doet met Aziatische (met name Chinese) bedrijven, daar meten de functionarissen die naar buiten treden zich ook vaak een Westerse naam aan om de communicatie makkelijker te maken. Dus dan ben je aan het mailen met Janet, Steve en Mary-Ann alsof het een stel Amerikanen zijn.
 
Back
Top