Lets talk Hip-Hop

Zeggen mensen die geen moeite doen om "echte" hiphop te zoeken, no offense....
We zitten nu in dit topic en ipv te praten over hun imago vind ik het eigenlijk leuker om te weten wie echt grensverleggend waren in de hiphop.
Ik kan het ook gaan opzoeken maar waarom zouden mensen op het forum niet met interessante voorbeelden komen?
 
Kraftwerk heeft -grappig genoeg- veel invloed gehad op hip hop. :D
 
We zitten nu in dit topic en ipv te praten over hun imago vind ik het eigenlijk leuker om te weten wie echt grensverleggend waren in de hiphop.
Ik kan het ook gaan opzoeken maar waarom zouden mensen op het forum niet met interessante voorbeelden komen?
Grensverleggend: Grandmaster Flash, Public Enemy, DelaSoul en A Tribe called quest, PM Dawn (erg vernieuwed, maar niet veel gevolg gehad), Dream Warriors, Ice T, Dr. Dre, Busta Rhymes, 3rd Bass, D-Boy (Christelijk georiënteerde rap, en daarbinnen weer de Tunnelrats, SFC, Mars ILL, John Reuben), Eminem, OutKast, The Roots, Lauryn Hill...zoiets? Merlin in de UK, Tyree Cooper, Fast Eddie VS: hip house.
 
We zitten nu in dit topic en ipv te praten over hun imago vind ik het eigenlijk leuker om te weten wie echt grensverleggend waren in de hiphop.
Ik kan het ook gaan opzoeken maar waarom zouden mensen op het forum niet met interessante voorbeelden komen?
Omdat je rustig tot in de eeuwigheid met voorbeelden kan blijven komen en ik ook niet weet wat jij wel of niet leuk vindt. Hiphop is vaak niet een groepje muzikanten bij elkaar die over muziektheorie praten of welke gitaar in de collectie beter geschikt is. Als je wel zo in de muziek zit dan ga je mogelijk ook issues hebben dat alles gesampled wordt, soms een simpele loop, soms wat creatiever (samplism). Wat jij grensverleggend vindt is betrekkelijk voor een ander, ik kan zeggen dat uncle howie records grensverleggende producties heeft gemaakt en dat ga je wellicht heel onsmakelijk vinden. Killer mike is ook niet grensverleggend, maar werd wel tijd dat dit soort artiesten credit kregen (RTJ/El-P) in contrast met wat rap genoemd wordt in de mainstream.

Drillrappers, trap en veelal hedendaagse rap of hiphop die je in de media hoort maakt je mij ook niet blij mee, dus als dat soort dingen worden aangedragen in een topic dan weet ik dat het niet mijn departement is. Dilla, Premier, etc, de bekende producties zijn allemaal makkelijk te vinden, dan heb je nog 95% over. Ik ken nog mensen die elke week nieuwe releases op vinyl kopen van lui waar ik ook nog nooit van gehoord heb. Je moet dus moeite doen...
 
Laatst gewijzigd:
Als je wil weten welke muziek grensverlegend was, gewoon die yt video zien van de platencollectie van Bambaataa, wat daar allemaal voorbij komt... goeie start voor de classics. Dat waren de platen die t volk kneedde.
Kraftwerk uiteraard maar die dj kocht zijn platen wereldwijd, dus nog veel meer
 
Ik luisterde altijd met meer bewondering naar wat er in de muziek te horen was.. vooral PE.. minder naar de raps.. hoe het toch als 1 anatonale zee van sferen klopte ofzo. Ik had een maatje hier in de buurt en die maakte er 'n sport van om zoveel mogelijk het orignieel van het gebruikte vinyl te verzamelen... Take me to mardi grass.. funky drummer.. etc.. zijn vader had al een grote collectie vinyl..
Het heeft er bij mij toe geleid dat ik samplers interessant ben gaan vinden. en ergens rond 1988 / 89.. 2000 gulden voor neer telde.. Had ook bakken vol met 12"en, voornamelijk ouwe disco.. Zelf kon ik ook een moppie gitaar, sax, keys. drums en iets later basgitaar spelen.. maar mezelf sampelen kwam geen moment bij me op. Het was ook een soort uitdaging om audio te zoeken die bij elkaar klopte. Wat bij dat als stukjes audio hielp was dat er over de bron een dikke plate verb was gebruikt, of veel layers had.. op zoek naar een stukje waar je het zonder de rest kon pikken.. Het ging niet eens zozeer om het 'kraakje'.. Tegenwoordig is alles overprocessed te krijgen.. en kan je het vinyl kraakje er met een plug-in overheen genereren.. :D Ik was zeker geen hiphopper maar ik vond het wel interessant en leerzaam om meegemaakt en mee geëxperimenteerd te hebben.. :)

Kent iemand Tony Scott nog?? :mega:

 
@Tukker heeft een goede lijst.
We zouden dan ook naar early hiphop moeten kijken.
James Brown, Gil Scott heron zijn twee belangrijke invloeden in de hiphop muziek.
Hoewel poezie over muziek niet nieuw is.
James brown was dacht ik de eerste die dat dan ritmisch deed.

De laaste grensverlegger die ik ken is denk ik MF Doom de met vernieuwende electronic met hiphop kwam: Vaudeville Villain - Wikipedia

Kwa producties heeft jayDee denk de grootse invloed op muziek in het algemeen gehad van de producers.

Misschien is het beter om gewoon naar de beste albums per tijd te bekijken.
 
Gil Scott heron zijn twee belangrijke invloeden in de hiphop muziek.
Hoewel poezie over muziek niet nieuw is.
James brown was dacht ik de eerste die dat dan ritmisch deed.

De laaste grensverlegger die ik ken is denk ik MF Doom de met vernieuwende electronic met hiphop kwam: Vaudeville Villain - Wikipedia

Kwa producties heeft jayDee denk de grootse invloed op muziek in het algemeen gehad van de producers.

Misschien is het beter om gewoon naar de beste albums per tijd te bekijken.
Ja Gill Scot Heron heb ik vroeger wel 'ns wat keren gehoord, volgens mij had hij een track die B Movie heette en dat ging er dan over dat Reagan president van Amerika was als ik me goed herinner, hij stond wel bekend als een invloedrijke poeet
Omdat je rustig tot in de eeuwigheid met voorbeelden kan blijven komen en ik ook niet weet wat jij wel of niet leuk vindt. Hiphop is vaak niet een groepje muzikanten bij elkaar die over muziektheorie praten of welke gitaar in de collectie beter geschikt is. Als je wel zo in de muziek zit dan ga je mogelijk ook issues hebben dat alles gesampled wordt, soms een simpele loop, soms wat creatiever (samplism). Wat jij grensverleggend vindt is betrekkelijk voor een ander, ik kan zeggen dat uncle howie records grensverleggende producties heeft gemaakt en dat ga je wellicht heel onsmakelijk vinden. Killer mike is ook niet grensverleggend, maar werd wel tijd dat dit soort artiesten credit kregen (RTJ/El-P) in contrast met wat rap genoemd wordt in de mainstream.

Drillrappers, trap en veelal hedendaagse rap of hiphop die je in de media hoort maakt je mij ook niet blij mee, dus als dat soort dingen worden aangedragen in een topic dan weet ik dat het niet mijn departement is. Dilla, Premier, etc, de bekende producties zijn allemaal makkelijk te vinden, dan heb je nog 95% over. Ik ken nog mensen die elke week nieuwe releases op vinyl kopen van lui waar ik ook nog nooit van gehoord heb. Je moet dus moeite doen...
Het gaat er niet om wat ik leuk vind, da's de vraag toch niet?
Het topic is let's talk hiphop en dan is het toch heel gewoon om belangrijke figuren te noemen lijkt me, beter dan over het doodschieten van elkaar te praten, dat heeft niets met muziek te maken.
Ik vraag wie pioniers of grensverleggers zijn geweest in de hiphop omdat ik niet zo heel bekend ben met het genre en de bekende namen ken ik wel een beetje maar wie echt spannende of vernieuwende dingen hebben gedaan dat weet ik niet behalve de eerder genoemde Dilla dan en nog wat belangrijke artiesten maar ik ben geen insider.
Het zou een zelfde soort vraag zijn als bijv wie zijn pioniers geweest of hebben grote invloed gehad op synthesizergebied, dan komen mensen vanzelf met namen die belangrijk zijn geweest zijn geweest en dan noem je geen Kebu bijv maar noem je Moog, Buchla, enz.
Maar je hoeft je niet verplcht te voelen om namen te droppen, misschien dat anderen het wel leuk vinden om op deze manier aan dit topic mee te doen.
 
@Tukker heeft een goede lijst.
We zouden dan ook naar early hiphop moeten kijken.
James Brown, Gil Scott heron zijn twee belangrijke invloeden in de hiphop muziek.
Hoewel poezie over muziek niet nieuw is.
James brown was dacht ik de eerste die dat dan ritmisch deed.

De laaste grensverlegger die ik ken is denk ik MF Doom de met vernieuwende electronic met hiphop kwam: Vaudeville Villain - Wikipedia

Kwa producties heeft jayDee denk de grootse invloed op muziek in het algemeen gehad van de producers.

Misschien is het beter om gewoon naar de beste albums per tijd te bekijken

El-p gebruikte veel synths in zijn producties toen doom nog x evolvez heette, t is ook per definitie electronic lol (sampler/synth) maar beide zijn grensverleggend, doom uiteraard vanwege zijn raps. Producties van Dan the automater zit vol vintage synths (o.a. deltron 3030) en rjd2 eveneens. Britse rap heeft ook vaker synths gebruikt over de jaren heen, roots manuva om maar iets te noemen.

Dilla is absoluut groots, maar zijn invloed heeft er voor gezorgd dat meer mensen hiphop zijn gaan luisteren dat in dat straatje past die voorheen in mindere mate hiphop luisterden. Labcabincalifornia had een grote impact toen, maar pas toen hij dood was kreeg hij pas zijn legendarische status. Beste albums per tijd, of beste verkochte albums, ik heb albums die ik liever luister dan een album dat het beste is in menig "top 10" hiphop lijstje.
 
weetje ik had het laatst over hiphop.
het is natuurlijk veelal ego en tof doen. dat is prima als puber of als je je voor bv een sport wedstrijd voorbereid.
maar ik heb echt nog nooit trancendentale spirituele hiphop gehoord.
niet dat dat erg is. het blijft een tof genre voor mij.

hier mainstream hiphop van 1980 tot 2088

 
Dilla is absoluut groots, maar zijn invloed heeft er voor gezorgd dat meer mensen hiphop zijn gaan luisteren dat in dat straatje past die voorheen in mindere mate hiphop luisterden. Labcabincalifornia had een grote impact toen, maar pas toen hij dood was kreeg hij pas zijn legendarische status. Beste albums per tijd, of beste verkochte albums, ik heb albums die ik liever luister dan een album dat het beste is in menig "top 10" hiphop lijstje.
ja wat ik het tofst vind is zijn invloed naar muziekanten. de hele jazz is daardoor veranderd. zijn invloed is op die manier groot.

zijn producties horen iig wel tot mijn favorieten. bv Slum Village fantastic vol1/2
zo groovy.
nu proberen muzikanten die timing in hun spel te krijgen.

legendarische status kun je verder altijd met een korrel zout nemen "don't believe the hype"
das meestel veelal meeloperij van mensen die elkaar napraten.

ik kan wel een dilla beat drummen. gewoon omdat ik het fout doe hahaha
 
Het gaat er niet om wat ik leuk vind, da's de vraag toch niet?
Het topic is let's talk hiphop en dan is het toch heel gewoon om belangrijke figuren te noemen lijkt me, beter dan over het doodschieten van elkaar te praten, dat heeft niets met muziek te maken.
Ik vraag wie pioniers of grensverleggers zijn geweest in de hiphop omdat ik niet zo heel bekend ben met het genre en de bekende namen ken ik wel een beetje maar wie echt spannende of vernieuwende dingen hebben gedaan dat weet ik niet behalve de eerder genoemde Dilla dan en nog wat belangrijke artiesten maar ik ben geen insider.
Het zou een zelfde soort vraag zijn als bijv wie zijn pioniers geweest of hebben grote invloed gehad op synthesizergebied, dan komen mensen vanzelf met namen die belangrijk zijn geweest zijn geweest en dan noem je geen Kebu bijv maar noem je Moog, Buchla, enz.
Maar je hoeft je niet verplcht te voelen om namen te droppen, misschien dat anderen het wel leuk vinden om op deze manier aan dit topic mee te doen.
Als jij mij kan vertellen wat jouw voorkeur in muziek heeft in het algemeen, dan kan ik jou wel namen geven die daar een raakvlak mee hebben. Het doodschieten van elkaar lol, ja dat is ook een onderdeel van hiphop geschiedenis waar nummers uit voorgekomen zijn die in menig 10 lijstjes staan van liefhebbers. Dat is niet onze cultuur, maar dat is de amerikaanse straat cultuur van de golden age of hiphop.
Hiphop is divers en zeker niet allemaal gangster, maar de bloei van hiphop als cultuur heeft wel grotendeels zijn dank aan criminele activiteiten, want zo was het leven daar.

In relatie tot synths kan ik ook zeggen dat behringer meer heeft gedaan voor ons dan moog, buchla etc. Kan wel waar zijn, maar kan ook begrijpen dat je totaal niks met behringer imitaties hebt. Betrekkelijk dus.
 
ja wat ik het tofst vind is zijn invloed naar muziekanten. de hele jazz is daardoor veranderd. zijn invloed is op die manier groot.

zijn producties horen iig wel tot mijn favorieten. bv Slum Village fantastic vol1/2
zo groovy.
nu proberen muzikanten die timing in hun spel te krijgen.

legendarische status kun je verder altijd met een korrel zout nemen "don't believe the hype"
das meestel veelal meeloperij van mensen die elkaar napraten.

ik kan wel een dilla beat drummen. gewoon omdat ik het fout doe hahaha
Dilla taktiek -> timing uitzetten op je mpc en kleine stiltes toevoegen aan de start van je samples. Ik denk dat dat wel hetgeen is dat mensen horen in dilla dat hen aanspreekt, maar lang niet al zijn producties hadden dat, labcabin is echt wel heel strak, minder zwevende ritmes (wel swing uiteraard).

Welke jazz referenties heb je voor dilla's nalatenschap ?

Ik ben geen drummer maar wel liefhebber van breaks, ik kan wel een beetje drummen maar toms bestaan voor mij niet en ondanks mijn amateur niveau haal ik wel grooves uit een drumstel die ik wil horen. Ik snap dat dus helemaal, lekkere breaks in dit genre zijn sloppy en geen quincy jones producties.
 
Daru Jones, Nate Smith, Quest Love, Chris Dave, JD Domi

Allemaal drummers die door dilla time zijn besmet.



 
Ik ben geen drummer maar wel liefhebber van breaks, ik kan wel een beetje drummen maar toms bestaan voor mij niet en ondanks mijn amateur niveau haal ik wel grooves uit een drumstel die ik wil horen. Ik snap dat dus helemaal, lekkere breaks in dit genre zijn sloppy en geen quincy jones producties.
Ik durf mezelf nog niet echt drummer te noemen.
Maar kan wel bij jams een beatje slaan.
Het idee is dan ook naast ritme training en het is leuk om te doen om ook breaks op te nemen.
 
Als jij mij kan vertellen wat jouw voorkeur in muziek heeft in het algemeen, dan kan ik jou wel namen geven die daar een raakvlak mee hebben. Het doodschieten van elkaar lol, ja dat is ook een onderdeel van hiphop geschiedenis waar nummers uit voorgekomen zijn die in menig 10 lijstjes staan van liefhebbers. Dat is niet onze cultuur, maar dat is de amerikaanse straat cultuur van de golden age of hiphop.
Hiphop is divers en zeker niet allemaal gangster, maar de bloei van hiphop als cultuur heeft wel grotendeels zijn dank aan criminele activiteiten, want zo was het leven daar.

In relatie tot synths kan ik ook zeggen dat behringer meer heeft gedaan voor ons dan moog, buchla etc. Kan wel waar zijn, maar kan ook begrijpen dat je totaal niks met behringer imitaties hebt. Betrekkelijk dus.

Ik kan je wel een lijstje noemen van stijlen waar ik naar luister maar denk dat je daar niet zoveel aan hebt, maar goed; jazz, funk, soul, pop, rock, ambiënt, electronic, progressive/symphonic, latin/bossa nova, singer songwriter, easy listening om maar 'ns wat te noemen maar vergeet gewoon even voorkeur, je kan toch ook artiesten buiten de hiphop noemen die belangrijk zijn geweest als artiest dus dan moet dat toch ook binnen de hiphop kunnen?

Ik probeer gewoon hiphop als muziekstroming te bekijken buiten al die randzaken om en welke artiesten dan pioniers zijn geweest of op een bepaalde manier invloedrijk zijn geweest.
Ik vind dingen die muziek op welke manier dan ook een boost hebben gegeven interessant, bijv hoe een Phil Spector door z'n Wall of Sound een hele nieuwe manier van muziekproduktie ontwikkelde en een hele nieuwe sound tot gevolg had, maar ook hoe jazz zich heeft ontwikkeld vanuit de blues en hoe de psychedelische muziek in de sixties ontstaan is en meer van dat soort zaken en in al die aspecten zijn bepaalde mensen belangrijk geweest, vaak mensen die de tijdgeest goed aanvoelden en goed gebruik maakten van de techniek die op dat moment nieuw was en zo muziek maakten die van grote betekenis werd.
 
Ik durf mezelf nog niet echt drummer te noemen.
Maar kan wel bij jams een beatje slaan.
Het idee is dan ook naast ritme training en het is leuk om te doen om ook breaks op te nemen.
ja precies dat haha, ik heb dat tevens met scratchen.
Ben ook al jaren liefhebber van J-zone, die is met produceren/rappen gestopt en heeft zich volledig op het drummen gestort. Ook zeker een aanrader.

Ik hoor wel wat je bedoelt met dilla invloeden in die clipjes, maar t is toch meer die sfeer van dilla x jazz dan specifiek het drumwerk. Misschien is de drummer wel heel erg beinvloed door platinum breakz haha
 
ik was DJ / turntablist in een band met goede jazz muziekanten.
Daar keek ik erg tegenop en ben toen hard gaan werken om muziek te leren en muziekant te worden.
Das uiteindelijk wel gelukt.
ik geloof heel erg op cross bestuiving. scratchen is pecussie, met drums train je je ritme en daar hebben de keys en piano ook weer profijt bij.

mijn 50 cents hahaha:

Die drummers zijn natuurlijk allemaal heel erg hiphop beinvloed. maar ook dilla dus.
Hip is dus niet zo maar een eendagvlieg maar een muziek genre wat het langst bestaat van alle genres ooit.
Heb er goed over nagedacht en 1 van de hoofd redenen is denk ik:

Als je muziek schrijft en je je aan de noten moet houden dan ben je beperkt.
Rap neemt die beperking weg en daarom kun je daarmee nog beter, nog ritmischer je verhaal vertellen.

want verhalen zijn de essentie van alle kunst. of eigenlijk het leven. wat meer hebben we dan "verhalen" ?
 
Laatst gewijzigd:
weetje ik had het laatst over hiphop.
het is natuurlijk veelal ego en tof doen. dat is prima als puber of als je je voor bv een sport wedstrijd voorbereid.
maar ik heb echt nog nooit trancendentale spirituele hiphop gehoord.
niet dat dat erg is. het blijft een tof genre voor mij.

hier mainstream hiphop van 1980 tot 2088


Ik zag een keer een optreden van Saul Williams en dat zou ik best willen beschrijven als transcendentaal:









Komt minder over op youtube maar hij had wel wat profetisch en de vibe in de zaal oversteeg af en toe zeker het alledaagse.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top