leuke discussie om te lezen.
Veel verschillende invals hoeken
spullen/hardware/software:
Ik ben zelf ook wel gevoelig voor impuls aankopen en moet dus ook waken voor teveel shit kopen die ik niet nodig heb.
Ik vind echter zelf dat ik het nog best aardig onder controle heb. Alle hardware die ik kocht dient een specifiek doel en vervuld min of meer de rol die ik voor ogen had.
niet gek voor een beginner.
Het voelt momenteel redelijk 'af' kwa hardware. heb geen specifieke wensen meer.
(met oneindig veel geld en ruimte zou ik vast nog wel wat kunnen bedenken
)
Mijn ervaring is dat met de aankoop van meerdere software synths het leerprocess aardig begint te versnellen door de overlap tussen de synths.
De ene synth is intuitiever dan de ander, en leren op een intuitieve synth is inzicht op de ingewikkeldere synth.
Zo leerde de OpSix me veel over FM, en dat hielp enorm bij het snappen van kernel mode op de Waldorf Quantum die voor FM veel minder intuitief is, en de Quantum is juist weer heel goed met Granular, WAvetable en gewone waveform synthese. en ook modulaties zijn op de quantum zeer duidelijk. dus dat is echt 1+1 = 3 vond ik.
Dit process heb ik verder voortgezet met meer nieuwe synths (vooral software, want ruimte is beperkt hier), en heb het idee dat ik heir enorm van leer.
Ik lees ook graag de manuals, en maak ook veel aantekeneningen als ik ze lees.... paginas vol... dat helpt me concentreren en de aandacht erbij houden.
Doe ik ook als ik iets interresants lees in een boek, op dit forum of als ik iets interesants zie op YT... ik schrijf alles op.
Wel werd mn proces van muziek maken trager met elke aankoop van vooral die dure hardware, want ik wil het dus wel echt goed snappen en begrijpen. Ik koop geen dure Quantum om er vervolgens enkel een supersaw of bass-pluckje mee te maken. en als beginner kost dat uitzoeken tijd die je vervolgens niet aan muziek maken besteedt.
Maar weet je... voor mij is muziek maken geen doel op zich meer. Dat was ooit wel de reden om te beginnen, maar is getransformeerd door de aankopen en de nieuwe inzichten en interesses die door die aankopen aangewakkerd werden.
Conclusie; veel synth kopen leidde tot het maken van minder muziek, maar meer inzicht en interesse in sounddesign wat nu misschien wel een hobby op zich geworden is.
Leren, Experimenteren en Inspireren
Ik voel geen druk om alles te moeten gebruiken tijdens het 'componeren' (als ik dat zo mag noeme, voelt nogal als groot woord voor wat ik doe, haha).
Voel ook geen druk om per se alle sounds zelf te designen. Dit is wel steeds meer het geval, maar dat is meer een bijkomstigheid van m'n interesse en plezier daarin en wederom geen doel op zich.
Ik voel uberhaubt geen druk om te moeten produceren... dat is wel zo gegroeid want ik had eerst meer ambitie... maar heb alles losgelaten en laat me nu volledig leiden door inspiratie, lol en nieuwsgierigheid. soms leid dat tot nieuwe geluiden, soms tot nieuwe songs. Soms tot niks. en als ik geen zin heb dan doe ik iets totaal anders.
Ik heb dan ook geen vast patroon. het begin van een nieuwe compositie kan van alles zijn. een geluid uit de quantum, een patroon uit de TR8s, of een post hier op het forum (zoals die one-night track challenge van
@Nap of waar ik Zaterdag het resulaat van poste, of de synth forum contest).
Het leerprocess is ook vaak een leidende factor; feedback van comments, info uit handleidingen, filmpjes op YT, alles kan mij inspireren om een andere synth te pakken en het eens anders te doen. Ik word ook steeds beter in het goed doseren van aankopen versus bestuderen van aankopen. Ondertussen denk ik dat ik heel aardig overweg kan met de hardware en software die ik heb. En zo word langzaam aan m'n kennis ook zodanig dat ik soms een geluid in mn hoofd kan hebben en die vervolgens ook echt kan maken! Wat een bevredigend gevoel!
Ik hoop dat deze driehoek van "leren > experimenteren > inspireren" nooit stopt.
En als ik dat een nieuwe impuls kan geven door wat nieuws te kopen (en vervolgens leren), dan is dat prima