Midi poly chainer bakje of zoiets

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.748
Locatie
Belgische Kust
Uit nieuwsgierigheid.

Bestaan er hardware bakjes om via midi de polyphony te verdubbelen met 2 identieke synths?

Ik heb bv 2 Alpha juno's. hoe kan ik deze gebruiken als 1 synth met 12 polyphony ?
 
Wellicht is dit mogelijk met de RK006 van retrokits?

A 12-port individual bus USB MIDI interface
– Full MIDI Support, Ultra fast MIDI handling
– 10x Out, 2x MIDI IN (with auto-merge in standalone mode)
– Standalone USB Host for Multiple USBMIDI Devices
– Configurable outputs: TRS-MIDI-A / Gate / PWM
– Per-port MIDI Filtering
– Per-port Clock shifting and Clock Processing
– Built-in polychaining of MIDI devices
– Master Clock Generator
– Plays Standard MIDI files (type 0 and 1) from a USB Stick
 
Die lijk dat idd te kunnen 8)

Midi Channel PolyMUX noemen ze het in de manual.

Wist ik niet 8D
 
Ok, vb: je maakt een sound met een decay van 2 seconden.
Je speelt 2 akkoorden na elkaar met 8 vingers met een 1 seconde ertussen.

Nu krijg je verschrikkelijke note dropout te horen.

Met 12 polyphony zal je moeten beperken tot 6 noten per akkoord.
 
Ik denk dat je dat ook kan met de Blokas Midihub, en dan heb je er een doosje bij dat ook vele andere tricks kan.
100% zeker ben ik wel niet, maar deze patch lijkt te suggereren van wel: PolyChain_Two_Paraphonic_Synths | Patchstorage. Ik heb het alleszins zelf nog niet gedaan, dus geen garanties.
Bekeken en Inderdaad, dat bakje doet het ook 100% prima. :okdan:
Wel alles met de pc instellen, op dit moment zit ik zonder in de studio 8D
 
Ok, vb: je maakt een sound met een decay van 2 seconden.
Je speelt 2 akkoorden na elkaar met 8 vingers met een 1 seconde ertussen.

Nu krijg je verschrikkelijke note dropout te horen.

Met 12 polyphony zal je moeten beperken tot 6 noten per akkoord.
Ik denk niet dat zoiets gaat lukken met enig extern toestel. Als je keyboard of toestel waarop je speelt zelf niet intern zo'n mogelijkheid voorziet (de Yamaha PLG AN voorziet zoiets wel).
Je speelt bvb., een akkoord met vijf noten en decay van 2 seconden, maar binnen 1 second weer een akkoord met vier noten...
Hoe moeten die verdeeld gaan worden (AI of IA) ?
 
Noot1 gaat via Midi ch1 naar synth1, noot2 gaat via midi channel2 naar synth2, noot3 gaat via midi channel 1 naar synth 1, noot4 naar 2 noot5 naar 1 en zo verder.
Midi is serieel, 2 noten tegelijk bestaat niet, akkoorden zijn ook noot na noot, maar dan heel snel.

De polysynths zelf doen de voice assigment automatisch intern, pas als de synth zn polyphony opgebruikt is wordt de oudste noot gestopt en komt de nieuwe in de plaats.

Het werkt dus prima om die reden.

Latere synth kunnen dit idd soms doen via intern voice assingn, niet via midi. De vroege digitale synths konden dit soms via midi door de even of oneven noten te negeren, dan moest je één synth op even zetten de andere op oneven noten.
 
De polysynths zelf doen de voice assigment automatisch intern, pas als de synth zn polyphony opgebruikt is wordt de oudste noot gestopt en komt de nieuwe in de plaats.
Dat is een goed antwoord. Ik loop er wel tegenaan met heel breed multitimbraal maar dan is het geluid al zo dik dat het de vraag is of het nog door
een of ander geluidsinstallatie heen komt vooral met de kwaliteitsvermindering van mp3
Gewoon minder multitimbraal stapelen dan. Wil je meer? Zet er dan nog wat synth`s bij.
Die nemen hun stemmen mee want die kunnen bij het geheel opgeteld worden.
Het wegvallen van stemmen kan met een leuke afstelling misschien wel weer als een leuk effect gebruikt worden. Dat is de vraag.
Monofoon geeft geen problemen. Voor nog wat akkoorden gebruik weer andere synth`s erbij dat doe ik dan.
 
Noot1 gaat via Midi ch1 naar synth1, noot2 gaat via midi channel2 naar synth2, noot3 gaat via midi channel 1 naar synth 1, noot4 naar 2 noot5 naar 1 en zo verder.
Midi is serieel, 2 noten tegelijk bestaat niet, akkoorden zijn ook noot na noot, maar dan heel snel.

De polysynths zelf doen de voice assigment automatisch intern, pas als de synth zn polyphony opgebruikt is wordt de oudste noot gestopt en komt de nieuwe in de plaats.

Het werkt dus prima om die reden.

Latere synth kunnen dit idd soms doen via intern voice assingn, niet via midi. De vroege digitale synths konden dit soms via midi door de even of oneven noten te negeren, dan moest je één synth op even zetten de andere op oneven noten.
Midi is serieeel maar elke noot bestaat uit minimum twee delen een note-on en een note-off. Deze horen samen bij eenzelfde (toon) noot-hoogte. Zeker als je manueel speelt zijn al die tijden tussen note-on en bijhorende note-off ongelijk. Wordt een 'verkeerde' note-off naar de 'verkeerde' synth gestuurd, dan blijft de note-on doorklinken. Probeer dat maar eens met sustained klanken.
 
Dat kan je opvangen door in het bakje in een buffer bij te houden welke noot naar welke output is gestuurd, zodat de bijhorende note off naar diezelfde output wordt gestuurd.

Of, maar ik ben hier niet zeker van: stuur de note offs gewoon naar alle outputs, als er geen bijhorende note on was in die synth maakt het toch niet uit?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Klopt, dat moet het polychain extern bakje juist goed regelen he, anders zou je idd hangende noten krijgen.

Sommige oude synths zijn trouwens heel gevoelig aan hangende noten omdat ze de "note off" missen. Elka synthex en Siel Opera6 om er een paar te noemen.
De oplossing is dat een midi filter ertussen die ander midi info zoals "midi clock" etc ertusseruit haald.
 
Ik heb het gisteren eens geprobeerd door van 3 monosynths een driestemmige polysynth te maken met behulp van de Midihub, en dat ging prima. Wanneer je noten gewoon in sequentie speelt, dan wordt elke noot mooi naar een andere synth gestuurd. Wanneer je een drieklank speelt klinken de 3 synths samen, en hoor je inderdaad het akkoord. Houd je bijvoorbeeld 1 noot aan terwijl je met 2 andere noten verder speelt, dan blijft de synth die de eerste (aangehouden) noot kreeg 'bezet', en worden de resterende noten gewoon alternerend verdeeld over de 2 andere synths.
De Midihub is dus alleszins intelligent genoeg om het voor elkaar te krijgen, en ik vermoed dat dat met de Retrokits RK-006 niet anders zal zijn.
 
Ik heb het gisteren eens geprobeerd door van 3 monosynths een driestemmige polysynth te maken met behulp van de Midihub, en dat ging prima. Wanneer je noten gewoon in sequentie speelt, dan wordt elke noot mooi naar een andere synth gestuurd. Wanneer je een drieklank speelt klinken de 3 synths samen, en hoor je inderdaad het akkoord. Houd je bijvoorbeeld 1 noot aan terwijl je met 2 andere noten verder speelt, dan blijft de synth die de eerste (aangehouden) noot kreeg 'bezet', en worden de resterende noten gewoon alternerend verdeeld over de 2 andere synths.
De Midihub is dus alleszins intelligent genoeg om het voor elkaar te krijgen, en ik vermoed dat dat met de Retrokits RK-006 niet anders zal zijn.
Super dat je het eens uitgeprobeerd hebt in de praktijk. Thnx :okdan: 8)8)8)
 
Naar mijn idee bestaan er ook one-shot-triggers in midi
Waar ik overigens nog niet alles van af weet.
One-shot-triggers kennen alleen note-on éénmalig.
Bij drum of sampler. Na activatie spelen ze de hele riedel helemaal af.
Van te voren is bepaald hoe lang deze gaat duren.
Note-of is dan niet nodig (dat doet dan niks). In principe kun je hier haast oneindig polyfonie-multitimbraal mee halen door de boel aan elkaar te koppelen.
 
Naar mijn idee bestaan er ook one-shot-triggers in midi
Waar ik overigens nog niet alles van af weet.
One-shot-triggers kennen alleen note-on éénmalig.
Bij drum of sampler. Na activatie spelen ze de hele riedel helemaal af.
Van te voren is bepaald hoe lang deze gaat duren.
Note-of is dan niet nodig (dat doet dan niks). In principe kun je hier haast oneindig polyfonie-multitimbraal mee halen door de boel aan elkaar te koppelen.
One-shot-triggers bestaan niet in midi. Het gebeurt wel dat enkel de note-on gebruikt wordt om een (korte) klank weer te geven, maar dat is een slechte gewoonte. Het is als een roltrap gebruiken waarbij je nooit aangeeft dat je al boven of beneden bent. Er wordt dus niet vooraf bepaald hoe lang dit gaat duren, enkel de klankinformatie is, op zeker moment, beëindigd.
De betere drumtoestellen en/of samplers kunnen ook de invloed van note-off gebruiken.
 
Back
Top