reverse polarity op fx pedal

dod563

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2008
Berichten
1.181
Ik heb fx pedaaltje welke om center positive vraagt.

Bij Bax een Stagg PSU-9V1AR-EU besteld. Bedoeld voor reverse polarity aangezien ik denk dat center positive ook wel reverse polarity genoemd wordt.

2 Weken op gewacht, komt binnen, verpakking zegt reverse polarity maar symbool op adapter zegt center negative. Bax gebeld en probleem uitgelegd want pedaal werkt ook niet met deze adapter. "We sturen de goede op." Om vervolgens na weer twee weken wachten precies zo ene zelfde te mogen ontvangen.

Intussen ook maar mail naar Stagg gestuurd met bijgaande foto's, hoe het kan gebeuren dat een, naar mijn idee, verkeerde adapter in de goede verpakking zit.

Net reply van Stagg ontvangen;

"Thank you for your message.

This adapter has the right polarity for guitar pedals.

Also called “inverted polarity” mainly used by Boss pedals in the past and now on almost every guitar pedals.

That means that the negative part of the signal is on the center of the connector and positive on the outside part."


Ik acht de mogelijkheid dat ik het allemaal verkeerd begrijp niet onrealistisch maar wanneer ik reverse polarity Google, zie ik alleen maar dat er dan sprake is van center positive.

Wat zegt het Nederlands publiek over reverse polarity?
 

Attachments

  • IMG_5107.jpg
    IMG_5107.jpg
    58,1 KB · Bekeken: 112
  • IMG_5109.jpg
    IMG_5109.jpg
    49,4 KB · Bekeken: 83
Ik vind het een nietszeggende term. Reverse ten opzichte van wat? Het ligt vast aan mijn plaatsje op het spectrum, maar met enkel die omschrijving kan ik niks. Geef me een symbool of zeg of center + of - is, dan weten we allemaal wat we bedoelen.
 
Die standaard voedingen zijn toch allemaal in te stellen? Op alles.
Elke keer polariteit even nameten. En anders aan elkaar vast laten zitten.
Die kleine geschakelde voedingen gaan snel kapot. Geef mij er maar een met een echte transformator.
9V - 0,4 AMP stond op de foto. Dat kleine spul gaat niet lang mee is mijn ervaring.
 
Reverse tov standaard. Er vanuitgaand dat standaard polarity center negative is(-) (wat Google naar mijn idee bevestigt), lijkt reverse polarity voor mij te betekenen dat dat center positive is (+). Symbool staat op de adapter (center negative) (-)
 
De Stagg is dus niet in te stellen. Bedankt voor jullie bijdrage maar nu is het mij nog niet duidelijk.
Misschien mijn vraag anders formuleren;

Waar denken jullie aan wanneer je een adapter nodig hebt met reverse polarity? Center negative of center positive?
 
Ik geloof niet dat je mijn probleem begrijpt maar ik waardeer de moeite die je neemt.
resumé:
Ik heb een pedaal waar op staat center positive.
Ik wil een adapter welke dat dus ook levert.
Ik bestel een reverse polarity adapter omdat Google zegt dat dat center positive is.
Ik ontvang een adapter waarvan de verpakking reverse polarity aangeeft maar het symbool op de adapter zelf geeft center negative aan.
De mail van stagg suggereert dat reverse polarity volgens hun center negative moet zijn.

Vandaar mijn vraag,
Waar denken jullie aan wanneer je een adapter nodig hebt met reverse polarity? Center negative of center positive?
 
Fout aansluiten kan schade veroorzaken, dat het niet meer werkt.
Een beetje vreemd verhaal voor mij. Maar voorzichtigheid is altijd goed.
Ga er anders mee naar een winkel als ze tenminste deskundig zijn.
Elke wit/bruingoed winkel verkoopt die dingen.
Als de polariteit goed staat (want die voedinkjes zijn tegenwoordig allemaal in te stellen +/- en voltage )
Dan doe ik er altijd nog een stevig plakbandje om.
Bij het inplug stekertje zitten tegenwoordig twee pennetjes die kun je 180graden omdraaien.
Er staat aan de ene kant een pijltje op wat aangeeft in het midden + of aan de rand + positief in een klein pictogram.
 
Reverse tov standaard. Er vanuitgaand dat standaard polarity center negative is(-) (wat Google naar mijn idee bevestigt), lijkt reverse polarity voor mij te betekenen dat dat center positive is (+). Symbool staat op de adapter (center negative) (-)
"standaard" is net zo waardeloos als "reverse". Men moet gewoon in + en - praten, probleem opgelost.
 
De Stagg is dus niet in te stellen. Bedankt voor jullie bijdrage maar nu is het mij nog niet duidelijk.
Misschien mijn vraag anders formuleren;

Waar denken jullie aan wanneer je een adapter nodig hebt met reverse polarity? Center negative of center positive?
Ik denk niet aan dat soort vage termen en Stagg zou dat ook niet moeten doen. Ik kijk naar het symbool op het pedaal. Ik kijk naar het symbool of "center positive/negative" omschrijving op de adapter. Klaar. Ik heb hier net zoveel polariteiten en stekkervormen als dat ik pedalen heb dus elke dumbed-down omschrijving is waardeloos.

Ik zie heel die "reverse polarity" onzindefinitie trouwens ook alleen bij Stagg. Waar vind jij op Google andere verwijzingen naar wat "reverse polarity" zou moeten betekenen?
 
Back
Top