Dure drummachines AlphaBase vs Perkons vs Pulsar

In de video van Dave Mach vond ik hem wel mooi klinken. Heb ook veel andere video´s gezien waar ik hem vrij dof vond klinken. Gister keek ook andere video en vond echt niet interessant klinken. Pearl SY-1 vind ook wel vet. Vermona DRM mk3
 
Nadeel is wel dat je ala Korg Volca aan 16 steps vast zit. Ze kunnen de pattern toch laten volgen.
Zelfs 64 steps op mijn sp16 heb ik moeite mee.
Bij de Perkons kan je (a la Pocket Operators) verschillende patterns chainen als performance mode. Ook kan je 64 steps programmeren, al heb ik dat nog niet gedaan. Maar die chain functie is wel nice. Zit een beetje tussen een 'pattern' en een 'song' in.
 
ja ik snap de filosofie achter 16 steps wel maar goed mijn pioneer sp16 is ook heel goed voor live en kan wel 64 steps.
De muziek die ik doe is vaak niet loop based en voor harmonie is 64 steps ook niet genoeg.
Ben wel de Perkons aan het overwegen vooral omdat ik zoverl akkoestiek met electronics wil mengen. Een Matrixbrute met perkons lijkt mij een prima ritmesectie van een band. De Perkons heeft zelfs velocity sensitive trigger input. dus wellicht kun je die met piezo mics op een drumkit bespelen.
Naast de 808 zijn er weinig drum machines die me echt boeien. totdat ik de Perkons hoorde. :)
 
de kick in de pulsar vind ik redelijk zwak na jaren machinedrum... ik heb de md gewisseld tegen de pulsar en het is geen 1 tegen 1, want ik vind de pulsar eigenlijk het sterkst als je hem niet als drum machine gebruikt.
de creatieve mogelijkheden zijn enorm, dat dan weer wel.
 
Jomox is ook een bedrijf die weigeren herstellers te helpen.
Er wordt geen enkele service of schema info vrijgegeven. Ook niet van oude producten.

Natuurlijk hebben ze een eigen hersteldienst, maar hun belang is niet herstellen maar nieuwe producten verkopen.

Duur is niet zo erg, maar als ik het niet mag onderhouden is het te duur. Geen Jomox voor mij.
dan nog liever een Behringer, RD9 of zo, roland schema's kunnen dienen om te herstellen.
 
Ik heb ze alle drie gehad. Ook nog de Modor DR-2. Die is nog niet genoemd volgens mij. Ook duur en boutique, alleen wel digitaal.
Ze zijn (klinken) allemaal anders al zitten de Perkons en de Pulsar wel een beetje in dezelfde hoek. Voor mij is sound en bediening leidend. De Jomox vond ik echt ruk qua bediening. Zo onlogisch allemaal. Een en al irritatie. De Perkons wint hier voor mij. Wat een fijne bak om mee te werken! Heel direct, logisch en intuïtief. Daar hebben ze heel goed over nagedacht. Een goede balans tussen eenvoud en features (niet te veel, maar wel genoeg). De Modor komt dan wat bedieningsgemak betreft op de twee plaats. Qua sound wint gek genoeg de Modor. Dit is echter alleen maar omdat dit sound mij het meeste aanspreekt. Punchy, strak, in your face, dynamisch, gedetailleerd, strak. Zowel de Pulsar als de Perkons zijn rauw en industrieel. Ik kreeg er bijna geen "normale" (lees classic x0x) sounds uit. Niet dat die sound persé moet, maar zou wel fijn zijn als het een beetje kon en niet alleen maar industrieel was. De Modor kan dit wel en heeft ook nog best een fijne bediening. De Jomox heeft de x0x sound uiteraard wel, maar nogmaals, de bediening vond ik zo ruk, dat ik hem binnen no-time teruggestuurd heb. Maar ook dat is persoonlijk.

Voor wie de Modor (nog) niet kent. Ik heb toen een kleine jam op YouTube gezet:



Voor nu gebruik in de Nordrum 3 (aangestuurd vanuit Bitwig. Parameters draaien via midi control) en NI Maschine mk3 (die laatste haal ik door een Magnetismus 2 voor een analoog randje). Dit geeft mij een heel breed palet aan sounds en het werkt lekker snel. Bij Synths prefereer ik nog steeds hardware, maar voor drumdozen gebruik ik bovengenoemde oplossing. Dat gezegd hebbende heb ik nog wel een Syntakt en een Machinedrum, maar die worden maar af en toe gebruikt.
 
Ik snap heel goed dat de alphabase veel parameters heeft, en dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Een goede kick uit het niets maken is ook 1 van de moeilijkste dingen om te leren.
Je moet namelijk 3 dingen tegelijkertijd balanceren.
De toonhoogte, de modulatie diepte en de modulatie decay.
Verander je 1 dan heeft dat invloed op de rest.
En de alphabase heeft nog veel meer parameters om mee te pielen, die ook weer allemaal invloed op elkaar hebben.

Maar zet je een beetje door dan kan je de percussie perfect aan je liedjes aanpassen.
Over een paar maanden ga ik een serie video's maken die alles uitleggen.
De video's die ik tot nu toe heb gezien, doen dat maar zeer beperkt.

Kan je de alphabase goed programmeren, dan is het veruit de krachtigste en veelzijdigste drumbak die ik ooit heb gehoord.
Hier een voorproefje
 
Mocht je nou in Berlijn zijn, kan je ze allemaal even proberen bij Scheidersladen. Was voor mij wel echt een eye opener. Modor klonk superdik en verbazingwekkend intuitief met sliders voor elke drumsound, Pulsar gaat diep, Perkons heel hands on en Alphabase vond ik de minst toegankelijke. Best complex zonder korte introductie en de build quality voelde een beetje under par met de rest. Echter lijkt het mij de ultieme wat meer old-style drumbak, helemaal gericht op messcherpe productie en bruikbaar live.

WhatsApp Image 2023-03-02 at 15.06.02.jpeg
 
Ik snap heel goed dat de alphabase veel parameters heeft, en dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Een goede kick uit het niets maken is ook 1 van de moeilijkste dingen om te leren.
Ik bedoelde eigenlijk de workflow van het apparaat, niet zozeer het creëren van de sounds. Dat is bekende synthese, maar de manier waarop de diverse functies gebruikt. Was muten niet drukken op de encoders? Het werkte zo anders dan alle drumdozen en grooveboxen die ik heb gehad. Mijn muscle memory zat me danig in de weg. Dat maakte het voor mij heel onlogisch. Als je vanaf scratch met deze zou beginnen, dan heb je daar natuurlijk geen last van.
 
Mocht je nou in Berlijn zijn, kan je ze allemaal even proberen bij Scheidersladen. Was voor mij wel echt een eye opener. Modor klonk superdik en verbazingwekkend intuitief met sliders voor elke drumsound, Pulsar gaat diep, Perkons heel hands on en Alphabase vond ik de minst toegankelijke. Best complex zonder korte introductie en de build quality voelde een beetje under par met de rest. Echter lijkt het mij de ultieme wat meer old-style drumbak, helemaal gericht op messcherpe productie en bruikbaar live.

Bekijk bijlage 3834618
Precies :D
Goede analyse :okdan:
 
Ik heb ff die Modor beluisterd maar niet echt onder de indruk.
Klinkt wat scherp en levensloos in het cymbel gebied.
Lijkt me een goede Techno bak maar dat is niet mijn tak of sport.
Maar goed maar ff meer luisteren.

Ben het meest onder de indruk van de Perkons maar denk wel dat een 808 met mixer, feedback, filters en fx voor mij mistens zo goed is.
De digitale engine geeft wellicht wat definitie maar dat heb ik in mijn context helemaal niet nodig.

Zou ik techno maken dan waren beide de Pulsar en Perkons een optie.
De Perkons is wel de mooiste van allemaal.
 
Ik bedoelde eigenlijk de workflow van het apparaat, niet zozeer het creëren van de sounds. Dat is bekende synthese, maar de manier waarop de diverse functies gebruikt. Was muten niet drukken op de encoders? Het werkte zo anders dan alle drumdozen en grooveboxen die ik heb gehad. Mijn muscle memory zat me danig in de weg. Dat maakte het voor mij heel onlogisch. Als je vanaf scratch met deze zou beginnen, dan heb je daar natuurlijk geen last van.
Hij is idd anders.
Maar de workflow is erg logisch, vind ik.
Behalve het volume van de FM synth, die zit bij de stereo panning??? Duidelijk een laatste ideetje.

Die FM synth kan helaas niet de oscillatoren door dezelfde oscillatoren moduleren, dat is erg jammer.
Maar je kan die FM synth wel zo programmeren dat er elke keer een ander geluid uitkomt. Heel vet.
 
Ik heb ff die Modor beluisterd maar niet echt onder de indruk.
Klinkt wat scherp en levensloos in het cymbel gebied.
Lijkt me een goede Techno bak maar dat is niet mijn tak of sport.
Maar goed maar ff meer luisteren.

Ben het meest onder de indruk van de Perkons maar denk wel dat een 808 met mixer, feedback, filters en fx voor mij mistens zo goed is.
De digitale engine geeft wellicht wat definitie maar dat heb ik in mijn context helemaal niet nodig.

Zou ik techno maken dan waren beide de Pulsar en Perkons een optie.
De Perkons is wel de mooiste van allemaal.

Weird, in de demos die ik snel even van de Modor heb geluisterd ging hij wel flink over zijn nek, ik denk dat het een zeer veelzijdig apparaat is met als voordeel dat de hele mix wel goed in de mix ligt. Hij doet me wel wat denken aan de LXR wat in feite ook een digitale drumsynth is. Toevallig ook nog even de Alphabase geyoutubed en alhoewel die wat rauwer en klassieker klinkt is de mening dat ook deze geluiden goed in de mix liggen. Maargoed, als je alleen de kick wilt kun je altijd nog voor de Mbase gaan.
 
Back
Top