Iconnectivity MIO XL Topic

Heb er nu ook een overgenomen! Weet iemand wat het meest overzichtelijke video is van alle functies binnen Oracle? Op hun officiele channel staan er heel veel maar niet duidelijk voor dit model. Deze heb ik gevonden, maar geeft slechts een overzicht:


Vooral host port reservation is iets wat ik nog niet helemaal goed begrijp.
 
Host port reservation gebruik je als je USB MIDI aansluit op de Mio. Dan zorgt de Mio dat dat device altijd dezelfde MIDI poort toegewezen krijgt en blijven je mappings hetzelfde.
 
Ha Dank @NorthernLightX , inmiddels ook gezien dat er handige video tutorials zijn als je het hulpballonetje klikt.:o:
Ik loop wel tegen wat raare tekortkomingen aan, voornamelijk met de squid en de keystep.

Ik stuur meerdere synths, grooveboxen en het tempo van de Keystep aan via de Toraiz Squid. Waar ik tegen aan loop:
- Als ik via USB de squid noten laat sturen komt er helemaal niks van bij mijn synths terecht. Tempo raar genoeg wel. Via DIN loop het allemaal goed.
- Ik wil graag de Keystep clock laten ontvangen maar geen start/stop. Heb via auracle ingesteld om start/stop als input voor de keystep te filteren. Maar dat schijnt niet te werken. Hij blijft gewoon vrolijk mee starten.
- Heb al een keer gehad dat mijn instellingen van Oracle niet werden opgeslagen...enkele tips dit te vermijden?
 
Voor wat het waard is, ik heb een video gemaakt over hoe je meerdere Mio's laat samenwerken... Het behandelt eveneens MIDI via ethernet.


Ok volgens mij heb ik het nu wel correct werkend. Ik denk dat er 2 problemen speelden:
1. tijdens routings uitproberen is de unit totaal in de war geraakt zodra ik per ongeluk ergens een lus had gemaakt (en komt daar blijkbaar ook niet meer goed uit)
2. vergeten bij het resetten/reboten de midi routings te saven in de preset (waardoor de foutieve routing weer optradt).

Nou hopelijk is het nu stabiel, hier nog ff een videootje voor toekomstige gebruikers en de screenshots van mijn werkende setup


Hopelijk was het nuttig!
 
Heb al een keer gehad dat mijn instellingen van Oracle niet werden opgeslagen...enkele tips dit te vermijden?
Ik sla voor de zekerheid altijd een preset op. Ik heb 1 preset en die overschrijf ik als ik iets heb gewijzigd. Sindsdien geen last meer van verdwijnende instellingen, daarvoor ook wel eens gehad.
 
Als ik in Oracle de namen van mijn midi poorten wijzig komt het wel een voor dat de wijzigingen niet zichbaar zijn in mijn DAW.
Volgens mij moet de midi interface driver dan opnieuw geinstalleeerd worden (door ff de rebooten of de usb eruit/erin te doen) voordat de wijzingen zichtbaar zijn.
Draagt dat bij? (en klopt mijn aanname ook? Ik heb dat niet gecheckt).

Mooie video NordicNoirMusic!!
 
Laatst gewijzigd:
Voor wat het waard is, ik heb een video gemaakt over hoe je meerdere Mio's laat samenwerken... Het behandelt eveneens MIDI via ethernet.

Hopelijk was het nuttig!

Nice. Misschien dat je een tip hebt voor mijn situatie. Ik wil 2 Midi4+ chainen, ik heb er nu 1 aangesloten via ethernet op mijn pc. Wat denk je dat de beste optie is, op een router de 2 midi4+ aansluiten, of de 2e via de host port? Overigens heb ik al 6 usb devices in gebruik op de huidige host port.
 
Ik heb geen ervaring met de Midi4+, maar volgens mij kan je ze enkel via RTP (dus ethernet) met elkaar laten praten. Het hangt dus een beetje af wat je wil bereiken... Wil je gewoon dat je pc met beide praat, dan zijn beide opties goed. Wil je echter dat een midi controller aangesloten op de eerste Midi4 een synth aangesloten op de tweede Midi4 kan aansturen zonder tussenkomst van de pc, dan moet je via RTP gaan.
 
Als ik in Oracle de namen van mijn midi poorten wijzig komt het wel een voor dat de wijzigingen niet zichbaar zijn in mijn DAW.
Volgens mij moet de midi interface driver dan opnieuw geinstalleeerd worden (door ff de rebooten of de usb eruit/erin te doen) voordat de wijzingen zichtbaar zijn.
Draagt dat bij? (en klopt mijn aanname ook? Ik heb dat niet gecheckt).

Mooie video NordicNoirMusic!!
Hey Matthew,

welke OS gebruik je? In MacOS kan je dit forceren via de netwerk MIDI settings. Voor een pc kan je gelijk hebben (gezien Windows' afhankelijkheid van drivers).
 
Ik gebruik Windows 10 dus wellicht klopt de conclusie die ik trek op basis van ervaring.
 
Ik gebruik Windows 10 dus wellicht klopt de conclusie die ik trek op basis van ervaring.

Windows gaat helaas niet goed om met het hernoemen van poorten, binnen een DAW blijven altijd alleen de standaard iconectivity poortnamen zichtbaar, althans, met USB, met RTP kun je volgens mij wel andere namen opgeven.

Ik heb geen ervaring met de Midi4+, maar volgens mij kan je ze enkel via RTP (dus ethernet) met elkaar laten praten. Het hangt dus een beetje af wat je wil bereiken... Wil je gewoon dat je pc met beide praat, dan zijn beide opties goed. Wil je echter dat een midi controller aangesloten op de eerste Midi4 een synth aangesloten op de tweede Midi4 kan aansturen zonder tussenkomst van de pc, dan moet je via RTP gaan.

Thanks, als je de 2e aansluit op de USB host poort wordt het ook 1 systeem, alleen zit je met de beperking van het maximaal aantal USB host poorten waarvan ik er dus al een groot aantal in gebruik heb. Met RTP is het ook beperkt maar meen dan 4 poorten per unit. Ik ga het eens met een router en rtp proberen (2e is sowieso echt meer voor sysex dumps en editten van fx units).
 
Poorten renamen die dan ook als zodanig zichtbaar zijn in je daw kan met Windows via usb.
Alleen moet je nadat je de instellingen hebt gewijzigd in Oracle daarna de driver opnieuw installeren en/of rebooten.

Omdat ik het meerdere malen via trial&error heb gedaan weet ik niet meer met zekerheid wat moet gebeuren. Maar dat het kan weet ik zeker raakt ik heb het ;) (via usb dus).
 
Ik post het even hier want zit met een probleem met mijn Midi4+.

Ik gebruik de Usamo als masterclock voor alles, die komt via een DIN binnen en gaat naar alles wat clock nodig heeft. Alleen na het herinstalleren van de Usamo stoppen mijn sequencers abrupt. Als ik de Usamo direct aansluit op, zeg, de octatrack, dan loopt alles prima door dus ergens gaat iets mis op de Midi4+. Ik heb om loopbacks e.d. te voorkomen een heel nieuw template gepakt waar alleen DIN1 naar DIN2 verbonden is, ik heb zelfs alle overbodige midi berichten gefilterd.

Echt bizar. Het enige wat nieuw is aan de setup is dat ik een 2e Midi4+ heb gekoppeld via een router, maar deze staat uit tijdens het testen. Iemand enig idee?
 
Bij midi routing output tab van je usamo din niet kiezen waar de klok naartoe moet.maar bij de input tabs van de devices die klok nodig hebben usamo selecteren . En dan moet je nog ff kijken of output en input goed is want ik moet altijd omdenken met dat soort dingen 🤯
 
Heb je twee Midi4+ en beide via router/utp/rtpmidi ?
Ik heb ook twee midi4+ en heb ergens ooit ontdekt dat het IP nummer in één van deze Midi4+ niet wordt onthouden als ik deze op static zet.
Ik moest het op static zetten omdat er anders dhcp ip conflict ontstond.
Uiteindelijk heb ik het moeten oplossen door in de router een vast ip nummer te koppelen aan de midi4+ mac-adressen.
Vrij omslachtig maar nu werkt het wel stabiel

Ik weet niet of deze info zinvol is voor jouw probleem.
Maar wie weet..
 
Heb je twee Midi4+ en beide via router/utp/rtpmidi ?
Ik heb ook twee midi4+ en heb ergens ooit ontdekt dat het IP nummer in één van deze Midi4+ niet wordt onthouden als ik deze op static zet.
Ik moest het op static zetten omdat er anders dhcp ip conflict ontstond.
Uiteindelijk heb ik het moeten oplossen door in de router een vast ip nummer te koppelen aan de midi4+ mac-adressen.
Vrij omslachtig maar nu werkt het wel stabiel

Ik weet niet of deze info zinvol is voor jouw probleem.
Maar wie weet..

Zeker wel zinvol, volgens mij hebben ze allebei wel aparte (vaste) ip-adressen maar ik zal het checken.

Ik heb het probleem overigens gedeeltelijk opgelost. Clock gaat nu rechtstreeks van Usamo naar de Octatrack, en dan van de midi-thru weer naar de midi4+, en vandaar heb ik dan weer onafgebroken clock. Weird maar het werkt, al wil ik het probleem later nog wel rechttrekken, misschien eerst ook de midi4+ resetten.

Hoe dan ook, eigenlijk maakt het niet heel veel uit want in deze setup loopt de SP16 echt niet lekker mee, wel stabiel, maar de vertraging is te groot (zo rond de 6ms) Ik gebruik nu, met zware tegenzin, de usb-sync voor de SP-16, hier kan ik in bitwig via een hardware instrument handmatig de offset goed zetten. Alles loopt nu vooralsnog helemaal weer in sync.
 
Nu nog hopen dat ze de Auracle for X-series app universal binary maken voor de Mac gebruikers. Want deze is momenteel nog intel-only.
 
Draait Auracle op Rosetta? Volgens mij niet hoor, werkt uitmuntend op de M1.

Prima update ook. Ik vind het wel jammer dat het OLED schermpje niet op zwart kan bij wijze van screensaver. Heb ik nog om gevraagd, ter bescherming van het schermpje. Dit ding staat vanzelfsprekend veel aan. Nog steeds supertevreden!
 
Back
Top