De grote 70s thread

Leuk verhaal! Ik wist het niet zo goed meer. Wel dat ik Pong etc wel eens gespeeld had vóór de 80's, maar dacht misschien is dit model net van na de 70's.
 
ja! telefoons!
De draaischijf kan me ik nog nauwelijks herinneren, de druktoets wel...
4 telefoons hebben we gehad...
die draaischijf, de (Idd) die groene
die beige hang telefoon en de geheugen telefoon voor 12 telefoonnummers...

je kunt nog steeds telefoons kopen...
voor 700 euro heb deze prachtige telefoon... :D

telefoon 5.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Dank je... Heb ik met Krita (soort fotoshop) gedaan. Alle fotos komen van het internet...
en ja hoor, print maar uit hoor... :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Stilleven met cassettes en t-shirt
1000012014.jpg
 
En het kan nog analoger...
Jarre.jpg

En weet je wat voor impact het had voor sf-films
toen Pong op de markt kwam?
de eerste film die geïnspireerd is was Tron!
 
Tron was fantastisch. Mijn kinderen kennen die ook en wat nog beter is....ze vinden hem nog leuk ook!
 
En dan zijn we bij de jaren '80 aangekomen...
Tron 1982 en Tron 2010...
(wie niet weg is is gezien!;))
 
Dan gaan we toch weer even iets terug....?
1688667820632.png
 
Mag deze er nog in bij de 70's?
Bekijk bijlage 3836253
Hier pikken we even op in. In Die Tijd waren er veel van dit soort Pong clone TV spelcomputers. En de reden was simpel: er was een Pong IC beschikbaar! Als fabrikant moest je er maar een paar componenten rond hangen, behuizinkje rond en je had een spelcomputer.

Zelf hebben ik de ultieme pong clone uit deze reeks: de Tandy TV Scoreboard versie met de meeste spellen en (twee!) kleurenbeeld. Naast de 2 paddles heeft hij ook een gashendel voor de racespellen en...nu komt het...het absoluut grootste, meest realistische lightgun wat je ooit gezien hebt. Het is bijna zo'n loodjesgeweer als je op de kermis ziet. Je kan de loop vervangen en de kolf er ook van halen, dan lijkt het op een Duits WO2 pistool. En geen oranje "dit is speelgoed" punt erop, want het zijn tenslotte de seventies en toen waren we nog hardcore! De hele boel staat hier spelensklaar naast de synths. Op een CRT natuurlijk, anders gaat de lightgun niet veel doen.

360_c50ebc6981aa90968e1203e3852c85fa.jpg
 
Deze is sixties tot eighties, maar vooral seventies: Carrera Universal 132! Met voorsprong de beste slot cars ooit gemaakt. Waarom?

-groot, want 1:32 schaal.
-Zwaar, want groot.
-Geen magneet, wat samen met voorgaande zorgt voor heerlijk realistisch overstuur
-Een solide, roterende pickup in plaats van die miserie borsteltjes, dus "altijd" goed contact.
-3 geleiders in plaats van 2: 2 auto's kunnen op dezelfde groef rijden met elk hun eigen bediening!
-Al het voorgaande bij elkaar: met deze auto's kan je bv in een bocht de controle verliezen en in de verkeerde rijrichting terechtkomen, waarna je tegen richting naar een scherpe binnenbocht moet gaan en daar met een welgemikte dot gas een 180 doen om weer verder te racen.

Algemeen gaat het hier niet om topsnelheid maar om controle. Op mijn huidige layout rij ik bijna nergens vol gas, het is constant een spel van gas moduleren en gecontroleerd oversturen door de bochten. Ook op tijd beginnen remmen, want zwaar en geen magneet! Zeker de oudste exemplaren zijn mechanische pareltjes met volledig metalen tandwielen. Alleen zijn bij mij sommige bandjes wel erg veel grip kwijt waardoor ze bijna onrijdbaar zijn, moet ik eens nieuwe bandjes voor kopen. Ik heb andere auto's met goede banden en die zijn een feest om mee te racen, zeker met 2 bekwame coureurs. Ronden lang zij aan zij knallen.

c89e7f19430467a88b8f50daf5b48a06.jpg
 
Hier pikken we even op in. In Die Tijd waren er veel van dit soort Pong clone TV spelcomputers. En de reden was simpel: er was een Pong IC beschikbaar! Als fabrikant moest je er maar een paar componenten rond hangen, behuizinkje rond en je had een spelcomputer.

Zelf hebben ik de ultieme pong clone uit deze reeks: de Tandy TV Scoreboard versie met de meeste spellen en (twee!) kleurenbeeld. Naast de 2 paddles heeft hij ook een gashendel voor de racespellen en...nu komt het...het absoluut grootste, meest realistische lightgun wat je ooit gezien hebt. Het is bijna zo'n loodjesgeweer als je op de kermis ziet. Je kan de loop vervangen en de kolf er ook van halen, dan lijkt het op een Duits WO2 pistool. En geen oranje "dit is speelgoed" punt erop, want het zijn tenslotte de seventies en toen waren we nog hardcore! De hele boel staat hier spelensklaar naast de synths. Op een CRT natuurlijk, anders gaat de lightgun niet veel doen.

Bekijk bijlage 3836891
Zo, flashback, Die heb ik gehad vroeger. :D
 
We hebben thuis geen digitale games gehad (da was veel te duur!)
Het enige wat ik kan herinneren is het Technofix schietspel, wat ik als 5 jarige een keer mocht spelen.
technofix-.jpeg


Daarna kwam de Donky kong uitklapbare LCD game (ook veelste duur)
Dus maar naar de VenD om daar maar ff te spelen... :D

Qua autootjes betreft: non!
wel plastic soldaatjes op een zelf gemaakte "warzone"
even later de Star-wars poppetjes...
 
We hebben thuis geen digitale games gehad (da was veel te duur!)
Het enige wat ik kan herinneren is het Technofix schietspel, wat ik als 5 jarige een keer mocht spelen.
Bekijk bijlage 3836892
Die ken ik ook nog, volgens mij werd als je schoot aan de achterzijde van de schietschijf met een pinnetje een gaatje geprikt waar je had gemikt. :D
 
Deze is sixties tot eighties, maar vooral seventies: Carrera Universal 132! Met voorsprong de beste slot cars ooit gemaakt.
Ja leuk die racebanen indertijd!
Ik had als jochie een Marklin Sprint racebaan en de wagens waren allemaal gebaseerd op de meest idote raceserie die er waarschijnlijk geweest is; de Can-Am dat waren wedstrijden in de jaren 60-70 in Canada en de VS met zo ongeveer geen restricties.
In die tijd had je een hele bijzondere coureur/constructeur; Jim Hall die een serie auto's heeft gebouwd die Chapparal genoemd werden en oa waarschijnlijk de meest bijzondere auto heeft gebouwd, de eerste auto met ground effect oftewel de stofzuigerauto, een auto die zich dmv een ventilator vastzoog aan het wegdek Chapparal 2J
Ik had toen twee porsches en een Chapparal 2E, dat was de eerste raceauto met een vleugel op de achterkant die dmv een pedaal van stand kon veranderen waardoor de coureur vlak voor de bocht de vleugel schuin zette en op die manier meer tegendruk kreeg en dus later hoefde te remmen Chapparal 2E

1688714612356.png
 
Heeft ie nou een System 700 aan de muur hangen? Da's geen bloemetjesbehang!
Rare tijden waren dat, de '70 jaren:D
 
Back
Top