Hi!
Tijd om ff deze gouwe ouwe topic uit het slob te trekken.
Tot nu toe heb ik mn Tr8s verhalen in het 808-909 topic gedeeld, maar ik zocht een betere plek om eens de techniek van Midi en clock sync in te duiken.
Dat is deze topic natuurlijk niet helemaal, maar denk ook niet dat iemand bezwaar heeft als ik deze topic daar even voor Hijack (of wel?)
Ik wil het namelijke even uitgebreid hebben over de USB, MIDI/clock sync over USB, en de Tr8s DAW integratie en connecties met andere hardware
Okee, allereerst... ik ben blij met de Tr8s, mooi geluid, lekker intuitieve sequencer. leuke FX opties... mooi spul.
Maar ik heb het wel een beetje lastig met DAW integratie. En als ik mn google sessies van de afgelopen 3-4 dagen mag geloven dan ben ik niet de enige.
Ik had vooraf al wat research gedaan en bedacht dat audio over USB voor mij niet ideaal zou zijn (want ik wil het liefst de 18i8 gebruiken als interface, en niet de TR8s).
Voor mij is het prima als alle audio op 1 stereo track binnenkomt dus ik heb de audio op input 5-6 van de 18i8 zitten. en USB kable van TR8s naar de pc om clock te syncen met ableton.
Dus ik zet daarop in
Ableton External Instrument
Voor mn andere hardware die op die manier aangesloten zit maak ik een External instrument in Ableton waarmee ik midi naar het device kan sturen en audio uit de 18i8 laat komen en die dan via 1 enkele midi track in ableton managen. handig.
Dan onstaat er een kleine vertraging die ik meet door een opname te doen en te kijken wat de tijd tot de start is. Daarvoor kun je in External instrument compenseren (meestal 5-7 ms)
Nu heb ik voor de TR8s niet per se voor ogen om die te sequencen in Ableton, maar deze werkwijze ken ik, dus dit was poging#1.
De lag tot start voor de TR8s was echter absurd hier... meer dan 90ms... dat is meer dan je kunt compenseren in Ableton's External Instrument.
Dus op deze manier gaat hem hem niet worden.
Het lijkt er op dat het signaal van ableton om de klok te starten veel te laat binnen komt op de TR8s, want als ik de clip knip en plak zodat de start synchroon loopt, dan zit de rest van het clipje ook wel voor 4-8 maten goed (en dat is prima voor mij). maar zou leuk zijn als ik de TR8s ook synchroon kan horen met de DAW terwijl ik bezig ben, en niet enkel na audio opnemen en bewerken.
dus ik ging nog even verder op onderzoek uit
ook omdat ik me met 90ms vertraging haast niet kan voorstellen dat het naar behoren werkt zo.
Ableton External Instrument (met MIDI clock sync delay)
Via wat omzweervingen kwam ik op MIDI clock sync delay. Daar kan ik adequaat compenseren voor de 90ms vertraging. Maar dan krijg je inderdaad (zoals veel gelezen online) een onbruikare eerste maat na het opstarten van de opname/playback. maar daarna synced ie wel, dus bruikbaar. Dit is hoe ik tot nu toe het meest heb zitten werken. Ik kan mezelf horen prutsen op de TR8s terwijl ik de DAW luister... in sync... dus prima.
Wel vraag ik me bij MIDI clock sync delay af wat raadzaam is qua MIDI sync opties.
- song of pattern? (Ableton zegt Pattern voor drum machines/grooveboxes, maar zegt niet preices hoe ie daar mee omgaat, wil ik graag weten).
- Sync type: MIDI clock of MIDI timecode? geen idee wat dit doet en/of de tr8s een specifieke hiervan behoeft.
- Voor sync stability vroeg ik me verder af of het raadzaam is om andere MIDI info over USB uit te zetten (zoals ik al zei hoef ik niet per se de TR8s vanuit ableton te besturen, dus is optie).
En Ableton heeft ook een aantal opties die ik nog niet goed begrijp:
- Delay compensation: Als ik het goed begrijp compenseert deze optie voor latency van de devices op de verschillende tracks, of niet? als dat klopt dan heb ik aan deze optie verder niks. of wel?
- Reduced Latency While Monitoring: Als ik het goed begrijp schakelt deze optie Delay compensation uit op tracks waar monitoring op "in" staat. correct? Als dat klopt dan zou ik dit waarschijnlijk aan moeten zetten voor setups met Direct monitoring via de 18i8, of niet?
brengt mij tot hetvolgende:
Andere settings in de 18i8 (direct monitoring)
Ik heb dit nog niet gedaan/geprobeerd, dus dit was even een refresher doen van de FocusRite 18i8 manual, want ik moet eerlijk bekennen dat intussen al die routing tussen de hardware synths/drumcomputers - audio interface - PC & DAW met allemaal hun eigen opties aardig complex begint te worden en het in mn hoofd soms even vastloopt als ik het niet met een papiertje even uit-teken. Maar ik denk dat ik het inmiddels weer snap.
Maar ja, al die devices hebben meerdere opties waar het mis kan gaan, dus als ik niet precies snap wat alles doet ben ik ook bang dat ik ergens fouten ga introduceren en er vervolgens niet meer achterkom waar die fout hem in zit
.
Zijn er mensen die met hun DAW (ben ook geintresseerd in mensen hun oplossing in andere DAWs, wellicht kan ik het vertalen naar ableton) zo'n soort setup gemaakt hebben met de TR8s.
Maar ik vraag me wel af in hoeverre dit gaat helpen aangezien de vertraging in de stop/start opdracht van ableton lijkt te zitten richting de Tr8s, en die opdracht gaat direct via USB en niet via de FocusRite 18i8.
Toch de Tr8s als audio interface
Deze optie zie ik het minste zitten. want dan moet de boel echt anders aangesloten worden. en daar moet ik dan wel heel hard over nadenken.
Want het aantal inputs op de Tr8s is niet voldoende dus dan zou ik moeten klooien met Asio4all en aggregated devices volgens mij. en eigenlijk wil ik daar gewoon niet aan beginnen.
Verder zat ik dan te denken aan combinaties waarbij ik de audio mix van de 18i8 over de EXT-in van de TR8s gooi en van audio interface switchs wanneer ik wil opnemen van de TR8s,
maar ook dat word me wel een beetje ingewikkeld en ik begin er liever niet aan. er is vast wel iets te verzinnen met wat fysieke re-routing of iets met windows en loopback.
maar hoe simpeler hoe beter natuurlijk.
Concrete summary van vragen voor degene die afhaken op de lap tekst:
1) wie kan me uitleg verschaffen over Delay compensation en Reduced latency while monitoring in Ableton, en heb ik hier iets aan met mn TR8s issues?
2) In de door mij beschreven huidige setup met External Instrument + clock sync delay: wat moet ik met Pattern/Song en met Midi clock of Timecode
3) Wie draait hier nog meer een Tr8s in een DAW via een andere audio interface. wat is jou ervaring / huidige setup/oplossing.
4) Heeft er iemand iets aan te raden op een Direct Monitoring setup van de TR8s in een DAW?
5) Voor degene die de tekst hierboven hebben gelezen; Als er iets staat waardoor je denkt "Dat heeft ie niet goed begrepen" of er op andere wijze ergens blijkt dat ik wellicht informatie/kennis mis: deel het met me. ik wil dit heel graag goed snappen.
Want, voor de duidelijkheid, ik heb wel een werkbare setup zo (met Ext. Instrument + clock sync delay), maar kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat ik ergens anders iets mis of beter kan. 90ms klinkt erg extreem. ook vergeleken met wat ik online lees.
En ik kan ook zeker wel zelf nog experimenteren voor ik echt 'geblokkeerd' ben, heb ideeen zat, maar ik kan denk ik wel een duwtje in de goede richting gebruiken.