Keuzestress vervangende studiomonitoren

datucker

Ingeburgerd
Lid sinds
18 januari 2003
Berichten
61
Locatie
Twente
Hallo,

Een van mijn (ooit tweedehands gekochte) KRK Rokit 8 RPG2 monitoren heeft het begeven. Het lijkt alsof hij als een buizenradio eerst een behoorlijke tijd moet opwarmen. In eerste instantie geeft alleen de tweeter geluid en na geruime tijd lijkt hij wel naar behoren te werken.

Tijd voor vervanging dus! Maar dan komt de keuzestress... Ga ik voor de moderne vervanger, de Rokit 8 G5? Of is - om vergelijkbaar geluid zoals ik dat had te krijgen - een Classic model voor mijn behoeftes voldoende? Of moet ik andere merken in de zelfde prijsklasse overweging nemen? Of juist de gok van goedkoper, maar dan wel in combinatie met een subwoofer, nemen?

De use case is 1) mixing and recording met een DAW en 2) plaatjes draaien (m.n. dance/techno/electro maar ook andere genres zoals 80s, sythwave, zelfs klassiek) met een DJ-controller, beide hobbymatig. Over KRK's die ik had was ik altijd wel tevreden zij het dat bij mixing/recording met name onder ca. 60Hz de bas nagenoeg verdween.

In het kort heb ik nu de volgende shortlist (incl. prijs per stuk ongeveer), aanvullingen welkom:

KRK Rokit 8 Classic, ~EUR 175, evt aan te vullen met een subwoofer (zo ja, welke dan?!)
KRK Rokit 8 G5, ~EUR 320 (meer dan 2x duurder dan de Classic, is het dat wel waard of is dan Classic met sub wenselijker?)
Adam T8V, ~EUR 240 (toegevoegd n.a.v. reactie klinkske)
Kali Audio LP-8 Second Wave ~EUR 230
JBL 308P MK2, ~EUR 285
Devine RX-8A ~EUR 175
Devine RX-8A i.c.m. Subwoofer RX-10SA, (setje) totaal ~EUR 560

Keuzes, keuzes, keuzes... ;-) Ik hoor graag uit het veld van jullie. Bedankt alvast!
 
Laatst gewijzigd:
Vreemde keuzes. Waarom geen yamaha of adam? Als je nu al denkt aan pakweg 560 euro budget.

Laag is een ding. Ik denk dat je heel verbaast gaat zijn als je enkele duurdere merken hoort vs krk, zonder sub. Mid en hoog bedoel ik.
 
Laatst gewijzigd:
Dank voor je reactie! Adam heb ik bekeken, is zeker een optie maar inderdaad, er zijn wel budget constraints. Ik hou van mijn hobby, spendeer daar zeker geld aan, maar - tenzij ik niet goed genoeg gekeken heb - zijn Adams toch net weer een stap hoger qua budget en ik vraag mij af of mijn "probleem" van de lage frequenties daarmee verholpen wordt. Daarom overweging van een combinatie van monitors met sub.
 
Laatst gewijzigd:
Vreemde keuzes. Waarom geen yamaha of adam? Als je nu al denkt aan pakweg 560 euro budget.

Laag is een ding. Ik denk dat je heel verbaast gaat zijn als je enkele duurdere merken hoort vs krk, zonder sub. Mid en hoog bedoel ik.
Dank voor je reactie! Adam heb ik bekeken, is zeker een optie maar inderdaad, er zijn wel budget constraints. Ik hou van mijn hobby, spendeer daar zeker geld aan, maar - tenzij ik niet goed genoeg gekeken heb - zijn Adams toch net weer een stap hoger qua budget en ik vraag mij af of mijn "probleem" van de lage frequenties daarmee verholpen wordt. Daarom overweging van een combinatie van monitors met sub.
 
Dank voor je reactie! Adam heb ik bekeken, is zeker een optie maar inderdaad, er zijn wel budget constraints. Ik hou van mijn hobby, spendeer daar zeker geld aan, maar - tenzij ik niet goed genoeg gekeken heb - zijn Adams toch net weer een stap hoger qua budget en ik vraag mij af of mijn "probleem" van de lage frequenties daarmee verholpen wordt. Daarom overweging van een combinatie van monitors met sub.
Een sub is, naar mijn mening, altijd een goede optie om zo ook het laag op te pikken. De meeste monitoren, vooral in de prijsklasse waar jij in zoekt, missen toch die mooie body die een sub wel kan geven. Uiteraard is dit ook na smaak als sommige liever geen sub gebruiken omdat dit te veel laag is voor hun.
 
Als je vind dat er geen bass uit je rokit 8 komt dan ligt dat waarschijnlijk eerder aan de plaatsing van je speakers of je ruimte. Dus dan zou ik voor speakers met roomcorrectie dsp’s gaan.
 
een sub heeft vaak maar rare resultaten in n onbehandelde ruimte. Aangenaam als dj maar zo'n bedrog om te mixen. Als ik in mijn ruimte rondstap hoor ik elke stap de bass anders.
 
Back
Top