aanpassen toonkleur Roland KB5

Steffe

Nieuwkomer
Lid sinds
4 februari 2024
Berichten
10
Locatie
Belgie
Goedenavond

Verleden week heb ik enkele pianoconcerto's horen spelen op een vleugelpiano. met zeer warme en volle tonen.

Ik heb een Roland BK5,
kan ik een instelling aanpassen op mijn BK5 om een +- een evenwaardige rijke en volle tonen te krijgen op mijn BK5? zoals op een vleugel piano

De relaese staat momenteel op +20

Ik heb ook een druktoets (links : " Piano, E piano), maar bij toepassen van de mogelijke piano selectie's hoor ik weinig verschil....
Heeft u een suggestie? welke piano type zou ik kunnen toepassen?

dank u
steve
 
Waarschijnlijk niet. Als ik het zo snel zie is die BK5 een one-man-band begeleidingskeyboardje in het instapsegment, dus daar zullen waarschijnlijk geen mooie, diep gesamplede concertvleugels inzitten.
 
Wat al veel kan helpen en weinig kost: een sustainpedaal aansluiten. Een echte piano klinkt ook alleen maar vol met het sustainpedaal ingedrukt.

Maar helemaal hetzelfde gaat niet lukken, eigenlijk zelfs niet met dure digitale keyboards. Je hebt fewoon een boel snaren en een grote klankkast nodig.
 
In deze demo wordt het sustain (hold) pedaal gebruikt:



Qua te kiezen piano: probeer grand piano, maar als er cp piano in zit die ook eens proberen.

Als er reverb effect in je keyboard zit, die ook proberen toepassen.
 
Dag Nap en nicolas 2000
Dank voor uw info.
Ik zal het proberen met het "reverb effekt" en "grand piano" op te zoeken en in te stellen.

PS: 1. zou het mogelijk zijn om een rijkere klank te krijgen als ik een externe versterker zou aansluiten op de BK5?
Mijn externe versterker : Pioneer A 109 met luidsprekers Technics SB C57 music vermogen 80 Watt DIN
Op de versterker kan ik de de bas en tremble bijregelen (geluidsniveau) per luidspreker....
(De ingebouwde luidsprekers in de BK5 zijn 10 watt)


2. Misschien dat we bijkomende harmonischen kunnen binnenlaten op de basistonen van een keybord KB5 (met een bepaalde bandbreedte) zodat we een rijker
klankkeur kunnen krijgen ??
(heb ik vernomen van mijn kollega....) bij analoge pianos trillen de snaren in de omgeving van de aangeslagen snaar ook iets mee zodat we een rijkere toonkleur krijgen......)






ik hou jullie op de hoogte

dank u
vriendelijke groeten
steffe
 
Voor jouw punt 2 heb je dus een demperpedaal (sustainpedaal, holdpedaal...) nodig zodat er meer noten blijven doorklinken. Dat is echt de belangrijkste stap in dit verhaal.

Ik heb hier een echte Bösendorfer vleugel. Als ik geen pedaal induw, klinkt dat bij wijze van spreken als een kleuterspeeltje. Druk het demperpedaal in tijdens het spelen, en je krijgt de lange sustain van alle noten die je gespeeld had plus de harmonischen van andere snaren door de trillingen, en de piano klinkt plots groot genoeg om het hele operagebouw te vullen met een rijke klank.

Dus als ik jou was zou ik eerst een paar tientjes (of nog minder!) Uitgeven aan een holdpedaal en daar mee leren spelen.

Blijf er wel rekening mee houden: als het als een echte piano moet klinken, heb je helaas een echte piano nodig. Zelfs een Nord van 4000 euro zet niet die rijke energie neer, ook al hebben ze in theorie bv die resonantie van naastliggende snaren ingeprogrammeerd.

Externe goede luidsprekers gaat ook al wat helpen tov de ingebouwde speakers.
 
Ik heb een Yamaha vleugel in mn woonkamer, en (voor 's avonds) een Roland FP10 Digitale piano.
De 'ervaring' tussen de twee is compleet verschillend , zowel het puur fysieke (met pedaal op mn velugel trilt de piano en mn vloer) als auditief (veel minder interssante klank vanuit de digitale).

Dus vanuit de 'klank' van een vleugel met iets digitaal proberen in de buurt te komen is bijna onmogelijk.
Zelfs de Nord die ongeveer de duurste is, vond ik in de twee facetten (gevoel en audio) heel erg tekort schieten.

Een goedkopere optie is (da's mn 3e setup) een redelijk goed keyboard een goeie piano VST laten aansturen (ik ben heel blij met NI Noire).

Maar eens je een vleugel hebt/gewoon bent is al de rest maar een heel zwakke imitatie...ik kan op mn digitial piano 'oefenen' maar enkel aan mn vleugel kan ik 'piano spelen'.
 
Ik heb mijn Nord weggedaan voor een CP70. Net zo makkelijk op te nemen (ok, output mocht iets hotter...) en geeft tenminste het gevoel van een piano.
 
Back
Top