One sample / Whole Song (Busy Creatures)

Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
1.014
Locatie
Landgraaf
One sample / Whole Song (Busy Creatures)




Dit nummer is volledig gemaakt met de korte sample van twee communicerende mieren die je in het begin van het nummer hoort.

De oudste fossielen van mieren dateren uit het midden van het Krijt, ongeveer 100 miljoen jaar geleden.
Het zijn echt fascinerende, robuuste wezens die in de loop van de tijd vele diersoorten en rampen hebben overleefd, lang voordat mensen over de aarde zwierven. Waarschijnlijk zullen ze ook de mensheid overleven

Gehanteerde instrumenten:
* Sampler in Bitwig Studio. Deze werd gebruikt om de sample (zwaar) te manupuleren met filters, modulatoren en effecten.
* Tal Sampler voor wat extra klankkleuren.

Mijn doel was om een compleet nummer te produceren met slechts een kleine sample. Voor mij was het een zeer inspirerend/creatief proces.

Ik hoop dat ie bevalt :-)
 
gaaf zeg! wat je allemaal wel niet kan doen met 1 sample, niet normaal. Klinkt echt goed! Heb wel vandaag mierenlokdoosjes gekocht, ze zijn soms best irritant. :stupid
Thanks Jason. Fijn dat je hem kunt waarderen. Het zijn overigens best nuttige beestjes, maar je moet ze natuurlijk niet in huis hebben :D
 
Die sample heb je zeker opgenomen toen ze over het aanrechtblad liepen? :D
Mooi hoor, iedere keer breng je het less is more principe weer in praktijk.

Nog een vraagje over je manier van componeren; als je met die sample aan de gang gaat en daar verschillende sounds van bouwt speel je dan wat stukken in en kijk je dan hoe je die dan combineert of bouw je vanaf het begin op en dan onstaat het een na het ander of hoe werk je zoal?
 
Super dat je hem leuk vind Krautrock 👍👍👍


Die sample heb je zeker opgenomen toen ze over het aanrechtblad liepen? :D

Nee erger nog, ze zaten al tussen mijn boterhammen :D


Nog een vraagje over je manier van componeren; als je met die sample aan de gang gaat en daar verschillende sounds van bouwt speel je dan wat stukken in en kijk je dan hoe je die dan combineert of bouw je vanaf het begin op en dan onstaat het een na het ander of hoe werk je zoal?
Ik maak eerst een aantal basissounds. De eerste sound bepaalt eigenlijk al de toonsoort. De rest stem ik daarop af. Meestal heb ik dan al een soort van idee wat voor een soort track het moet gaan worden maar dat is niet in beton gegoten. Ik gebruik ook niet alles. De ontdekkingsreis/uitdaging zit vooral in het maken/ontwikkelen van de sounds die ik er nog perse bij wil krijgen maar er niet meteen uitrollen. Soms duurt het best wel lang voordat ik iets heb dat past. Daar staat dan tegenover dat de weg daar naartoe vaak leid tot aangename verrassingen die ik ook weer kan gebruiken.
 
Ik maak eerst een aantal basissounds. De eerste sound bepaalt eigenlijk al de toonsoort. De rest stem ik daarop af. Meestal heb ik dan al een soort van idee wat voor een soort track het moet gaan worden maar dat is niet in beton gegoten. Ik gebruik ook niet alles. De ontdekkingsreis/uitdaging zit vooral in het maken/ontwikkelen van de sounds die ik er nog perse bij wil krijgen maar er niet meteen uitrollen. Soms duurt het best wel lang voordat ik iets heb dat past. Daar staat dan tegenover dat de weg daar naartoe vaak leid tot aangename verrassingen die ik ook weer kan gebruiken.
Ah dank je, dat idee had ik al een beetje dat je eerst kijkt wat je zoal uit die sample haalt en daarmee verder aan de gang gaat.
Zoals je het beschrijft lijkt het me ook een aangename reis vol verrassingen, soms loop je wat vast natuurlijk maar de volhouder wint zullen we maar zeggen.
Je laat ons iedere keer weer zien dat je maar weinig nodig hebt om mooie muziek te maken als je je maar genoeg er in wil verdiepen natuurllijk. :okdan:
Nee erger nog, ze zaten al tussen mijn boterhammen :D
:D
Dat zijn wel extra proteïnen natuurlijk maar wel snel doorhappen want ze lopen vlot weg.:D
 
Mooi nummer hoor...

Mieren is het toppunt van samenwerking...
en daar moet je niet over mieren...

Daar komen de gitaarachtige mieren...

images.jpg


:D
 
Back
Top