Behringer JT-4000 ervaringen en tips

Analogic

Mastering Enginerd
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
717
De JT-4000 is onderweg hierheen, want ik blijf nieuwsgierig en zal hier mijn bevindingen posten.
Ik ben nog op zoek naar eventuele extra tips die voorbij gaan aan standaard gebruik.
Mocht iemand vragen hebben die ik moet testen, geef maar een gil.

Klopt het dat hij eigenlijk alleen te gebruiken is hangende aan een computer (usb) omdat hij geen midi poorten heeft ?

1710382446290.png
 
Volg,

Er is nergens te vinden of hij ook een virtueel gemodelleerd filter per voice (x4) heeft, er wordt in de specs alleen maar gesproken over een analoog filter. Die zal waarschijnlijk aan het einde van de chain zitten en monofoon zijn? Als dat zo is, is het wel een erg saaie jp 8000 clone die eigenlijk effectief meer een mono synth is. Of is het analoge filter een extraatje?

Wat betreft midi/computer, hij heeft geen driver nodig. Je kan hem ook aan een last gen mpc of akai force hangen. Daarvoor lijkt hij mij wel leuk!
 
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen ook, volg ook even 😁
 
Ik volg ook. Ik heb de Roland J-6 en S-1 al dus qua portabiliteit goed voorzien. Maar voor deze prijs kan ik hem moeilijk weerstaan. Je kunt ook een usb midi host aanschaffen zodat je hem via andere apparatuur kunt aansturen.
 
Mijn bevinding van de JT-4000 is dat ik m eigenlijk niet gebruik door de veel te kleine knopjes en het vele menu-diven. Klinkt leuk, maar ik kan m niet serieus nemen als synth.
 
Ik heb hem zelf ook al een tijdje en merk dat ik hem eigenlijk niet/te weinig gebruik. Dat de JT-4000 alleen via USB aangestuurd kan worden (voor voeding, daarbij alleen midi geen audio) is net onhandig. Met audio zou het al leuker zijn geweest, maargoed... 49euro.

Voor het geld en het idee is het een leuk product. Alleen al om dat idee, de form-factor wilde ik hem hebben. Het geluid is VA, maar zeker niet slechts! Leuk om mee te fiddlen, effecten of sweeps te maken en die wellicht te sampelen en een eigen bibliotheek opbouwen. Het is een leuke synth om erbij te hebben en eens naar uit te wijken voor inspiratie of gewoon fun.
 
Ik heb hem net pas voor het eerst aangeslingerd :D usb aan de windows 10 pc en koptelefoon in de output.
Verrassend genoeg komt er genoeg juice uit om een 250 ohm DT 1990pro koptelefoon van voldoende geluid te voorzien.

Eerste indruk was: erg veel synth voor zo weinig geld, zeker als je ziet dat je gewoon een schermpje hebt waar je 3 verschillende infopunten tegelijkertijd kan zien.
1. op welke pagina je zit (lfo, filter, amp, arp, synthpreset etc)
2. welke parameter je met knop A kan tweaken
3. welke parameter je met knop B kan tweaken

Wil je meer parameters zien dan kan je met de SEL(ect) knop de pagina's doorscrollen. Dat gaat verrassend intuitief en snel imho voor zo'n budget bakje.
De topdown menuknoppen verdeling is erg effectief, daar kunnen anderen nog wat van leren. Maar goed, het is een relatief simpele synth, in vergelijking met een JP 8080 die 30x zoveel kost.
Na een half uurtje pielen weet je zo alle parameters snel te vinden, hier is over nagedacht. De reactie van de knoppen is zeer goed, er zit een soort van vertraging je zo dus heel precies een waarde kan instellen, zonder de mogelijkheid te verliezen grote waardes te kunnen verstellen.

De Chord functie is leuk ! Je pingelt zo je volgende hit eruit. Met name via ED1 en ED2, ik weet niet of dat EDM gebaseerde chords zijn, zo klinkt het wel.
Keuze uit: +1 Octave erbij, 4th, 5th, majeur, mineur, ed1, ed2, jazz.

Het geluid doet niet imho onder voor een kale VA synth zoals de JP 8080 of de virus en de filter klinkt veel beter dan bijvoorbeeld een Roland SH 201.
De supersaw detune gaat volgens mij ietsje verder dan een system-1/system-8 maar niet zo ver als een jp 8080/sh201.

De cpu intensievere supersaw is eigenlijk de enige golfvorm die ik tot nu toe heb gebruikt 8o) ik zie dat andere golfvormen veel meer opties in de parameters geven (noise, FM, etc).

Enige minpuntje tot nu toe is dat het mij niet gelukt is om een synth pluck te creëren, wat erg lekker zou zijn om samen met de ARP en de CHORD functie te gebruiken.
Er lijkt altijd een korte opkomende attack op de filter te zitten, ook al staat ie op 00 en de decay op de helft.

EDIT: zou kunnen dat de vertraging op de filter komt omdat hij analoog is ?
EDIT2: Op gearspace meerderen met dezelfde klacht m.b.t. de filter attack.
 
Laatst gewijzigd:
De behringer synthtribe app aangeslingerd ook, de app zei gelijk dat er een firmware update was voor deze JT-4000, één muisklik en alles gebeurde vanzelf.
 
Back
Top