Hoe gaan jullie om met back-uppen?

Ik heb al mijn werkmappen in Dropbox staan, en verdeeld over vier locaties laptops / desktops die deze mappen delen. Wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht. Vertrouwelijk werk / bestanden gaan op twee externe SSD's. Systeem-backups is een ander verhaal; ik heb in pakweg 35 jaar zo weinig problemen ondervonden dat ik met plezier het risico neem dat ik een pc of laptop op een dag helemaal moet herinrichten. Heb twee desktops die volledig identiek zijn, qua software, hardware en architectuur, dus áls er eentje crasht, heb ik alle tijd voor herstelwerkzaamheden. Dropbox kost me $ 120 per jaar, en daarvoor heb ik 2TB.
 
De meestgebruikte samples en VST's bewaar ik op een USB stick, van tijd tot tijd zet ik die over op een extra harde schijf en wanneer ik opnieuw zin in heb kopieer ik ze terug of op een nieuwe stick.
En van sommige synths heb ik papieren vellen, parameter sheets, waarop ik de presets noteer.
Zo old-skool dat ik feitelijk niemand ken die dit ook doet.
Maar papier crasht niet en blijft ook wel vrij lang leesbaar nietwaar? 😅
 
Ik ben extreem laks met presets opslaan, want ik maak ze eigenlijk altijd van scratch voor ieder project waar ik mee bezig ben (muv romplers, daar start ik meestal wel met een bestaande preset). Ik heb in de Prophet-10 en OB-X8 alleen presets opgeslagen in de eerste default bank, want ik overschrijf ze telkens. Alleen in de Moog One heb ik er veel omdat die niet met banks/slots werkt maar ze gewoon opslaat als losse files zoals op je computer. Dus als ik nu een patch terug zou moeten halen van een oudere track gaat me dat in de meeste gevallen niet lukken, maar dat maakt me ook niet zoveel uit want juist steeds nieuwe sounds maken is een van de dingen die ik leuk vind van synths. Ik neem meestal ook snel op naar audio zodat ik niet eindeloos door blijf pielen. En op zich zou ik zo'n oude patch ook wel weer min of meer kunnen reproduceren in de meeste gevallen.
 
Geen presets hier, maar wel uitgeprinte artikelen, manuals en oplossingen voor bugs e.d. in ringbandjes.
 
Ik print zelden iets. Manuals staan als PDF op mijn iPad en artikelen bewaar ik eigenlijk nooit. Wel paar boekenkasten vol met papieren boeken over van alles.
 
I sla alle projecten op in mijn Icloud folder.
Die daardoor automatisch ook in de "cloud" worden gezet, ook de automatische back-ups die FL van de projecten maakt.
En omdat deze folder ook mijn default is, hoef ik er eigenlijk ook niet over na te denken.
En op onregelmatige tijdstippen , maar ik een dump naar een externe schijf, waar ook de copieën van mijn VST's staan.
Om toch het gevoel te hebben dat ik er altijd bij kan.
 
Back
Top