hoe vcv 2 en ableton bpm syncen?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.240
Locatie
Apeldoorn
Ik vergeet vast iets maar ik ben nu met vcv 2 als vst in Ableton bezig en ik probeer Ableton als masterclock te laten functioneren.
Ik had een patch gemaakt met een lfo als input in die patch en heb daar nu een clock voor geplaatst en die wil ik gelijk laten lopen met de bpm in Ableton maar dat lukt niet?
Normaal neemt een vst al automatisch de bpm aan van Ableton maar met of zonder clock vcv en Ableton syncen niet.
Wat gaat hier (nog) niet goed?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vergeet vast iets maar ik ben nu met vcv 2 als vst in Ableton bezig en ik probeer Ableton als masterclock te laten functioneren.
Ik had een patch gemaakt met een lfo als input in die patch en heb daar nu een clock voor geplaatst en die wil ik gelijk laten lopen met de bpm in Ableton maar dat lukt niet?
Normaal neemt een vst al automatisch de bpm aan van Ableton maar met of zonder clock vcv en Ableton syncen niet.
Wat gaat hier (nog) niet goed?
ik houd de ontwikkeling wel bij, maar zie dat er nog problemen zijn, b.v. met Ableton (of het Ableton specifiek is? er zijn nog vele kwesties), dat BPM/syncen, nog niet goed gaat,
er is wel een workaround dacht ik. weet niet of die werkt. en heb die niet onthouden...

maar het is een 'bug'. zover ik weet.... ik heb geen VCV pro... (twijfel heel erg, VM/Reaktor/Softube Modular en dan nog VCV, sja)

ik las dit, dus géen bug??

Impromptu Clocked module then you need to change the mode to "P24"
 
Ik ken VCV niet uit ervaring, maar van Voltage Modular weet ik dat je een zogeheten "clock divider" nodig hebt.

De midi-clock van je DAW bestaat uit honderden "events" per seconde. Da's die PPQ-waarde die je misschien al eens bent tegengekomen, pulses per quarter(note). Daar moet je modular nog kaas van zien te maken, waar de clock divider je mee zou moeten helpen.

Echter.. aangezien @vink er niet over begon, heeft VCV dit misschien niet nodig... in dat geval excuses voor de overbodige post :)
 

Als ik dit zo zie kun je dus ergens in vcv de clock binnen halen en aan een clockable module hangen.
normaal heeft een modular 2 signalen nodig, reset en clock. wellicht dat dat net als start en clock is in midi land.

je kan eventueel ook een audio signaal van een loop uit ableton naar vcv sturen en dat als clock gebruiken.

ik heb geen vcv maar goed.
 
Impromptu Clocked module then you need to change the mode to "P24"
Ik ken VCV niet uit ervaring, maar van Voltage Modular weet ik dat je een zogeheten "clock divider" nodig hebt.
Ik heb die Impromptu erin gezet maar tot nu toe geen resultaat.
Je zou toch zeggen dat zodra je een clock plaatst dat die automatisch de bpm van Ableton aanneemt zodra je de juiste clockpulse erin zet maar welke waarde ik ook pik er gebeurt niets.

Als ik dit zo zie kun je dus ergens in vcv de clock binnen halen en aan een clockable module hangen.
normaal heeft een modular 2 signalen nodig, reset en clock. wellicht dat dat net als start en clock is in midi land.
Ja, da's mij ook niet duidelijk.
Met die bridge indertijd met vcv 1 kon je vrij makkelijk syncen met ableton alleen die werkt nu niet meer, je zou denken dat nu die als vst in ableton zit dat ie zich net als een andere vst gedraagt als het om tempo gaat?

je kan eventueel ook een audio signaal van een loop uit ableton naar vcv sturen en dat als clock gebruiken.
Ja, dat heb ik ook begrepen maar ik wil eigenlijk dat de clock in vcv automatisch sycnt met ableton en hoe dat nu in z'n werk gaat da's nog niet duidelijk, ik zal wel iets over het hoofd zien.

ik heb de vraag bij support neergelegd met een screenshot, hoop dat ik vandaag of morgen antwoord krijg.
 
Ik ken VCV niet uit ervaring, maar van Voltage Modular weet ik dat je een zogeheten "clock divider" nodig hebt.

De midi-clock van je DAW bestaat uit honderden "events" per seconde. Da's die PPQ-waarde die je misschien al eens bent tegengekomen, pulses per quarter(note). Daar moet je modular nog kaas van zien te maken, waar de clock divider je mee zou moeten helpen.

Echter.. aangezien @vink er niet over begon, heeft VCV dit misschien niet nodig... in dat geval excuses voor de overbodige post :)

lijkt me dat VCV dat ook nodig heeft, ja in VM, weet ik het, maar in VCV nooit gedaan, zeker niet als plugin, want die heb ik niet.

want inderdaad VM, krijgt een clock binnen, de PPQ, ik heb daar nooit me echt heel erg in verdiept, al is er een sequencer in VM, die er gebruik kan van maken.

clock moet naar BPM omgezet worden...

in VM is het veel duidelikker; maar de opzet is ook anders; de ingangen zijn geen modules; midi/audio, evenals de uitgangen (al kan het wel...).

soms iets zo simpel dat je het over het hoofd ziet, in de fundamental. VCV modules, geen clock to bpm? of sync divider??

EDIT: Midi to CV geeft, heeft een clock uitgang, in ieder geval, maar ontvangt ie midi van ableton??

zo zet je het overigens ook op in Softube Modular. of Reaktor...
 
Midi to CV geeft, heeft een clock uitgang, in ieder geval, maar ontvangt ie midi van ableton??
Oh ja, misschien is dat het wel, ik ga nu eten maar morgen ga ik ermee aan de gang
soms iets zo simpel dat je het over het hoofd ziet, in de fundamental. VCV modules, geen clock to bpm? of sync divider??
Ja, precies dat kan zomaar dat je iets vergeet omdat dit toch anders is dan een gewone plugin natuurlijk.
 
Even een update; ik heb vanmiddag even op het VCV forum de vraag neergelegd en nu werkt het.
De oplossing is; je pakt van de cv utilities uit Ableton een cv out en die zet je op een midichannel en je zet de clock in vcv op 24 pulses.
Op het clipje werkte het zonder midi to cv maar ik had zoals @vink al aangaf ook een midi cv module nodig die ik voor de clock plaatste als clock input.
Je moet het even weten natuurlijk maar ik had eigenlijk verwacht dat het net zo makkelijk als een plugin zou werken die je gewoon op een midichannel plaatst en hup aan de gang.
Vraag me nu wel een beetje af wat het voordeel is dat ie als vst nu un Ableton zit, wellicht dat het bepaalde voordelen heeft maar daar moet ik nog achterkomen. :?
 
Gisteravond nog even wezen patchen en nu met wat midinoten op de pianoroll in Ableton en dat maakt het verschil want dan is een midi cv module en een clock genoeg om midi binnen te krijgen en gaat alles vanzelf.
Ik was in míjn patch bezig met een lfo in vcv en dan krijg je geen midi vanuit ableton en dan moet je dus tricks uithalen zoals hierboven in de vorige post beschreven.
In het verleden af en toe wat met modular in software gedaan maar weinig en nu ik sinds een tijdje ook een hardware case heb en daar icm met Ableton en vcv veel meer mee wil gaan doen ga ik dus vanaf nu ook regelmatig met vcv aan de gang en hoop dat op deze manier de komende tijd modular meer duidelijk voor me wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Even een update; ik heb vanmiddag even op het VCV forum de vraag neergelegd en nu werkt het.
De oplossing is; je pakt van de cv utilities uit Ableton een cv out en die zet je op een midichannel en je zet de clock in vcv op 24 pulses.
Op het clipje werkte het zonder midi to cv maar ik had zoals @vink al aangaf ook een midi cv module nodig die ik voor de clock plaatste als clock input.
Je moet het even weten natuurlijk maar ik had eigenlijk verwacht dat het net zo makkelijk als een plugin zou werken die je gewoon op een midichannel plaatst en hup aan de gang.
Vraag me nu wel een beetje af wat het voordeel is dat ie als vst nu un Ableton zit, wellicht dat het bepaalde voordelen heeft maar daar moet ik nog achterkomen. :?

in elke soft modular moet je een module pakken, al heeft VM, al zaken klaarstaan, zonder modules.

buiten dat, wat is het voordeel? van soft modular plugin, gelijk laten lopen met een projekt vanzelfsprekend.

een grote patch over 2 instanties....... (al is VCV multi-threaded, ik weet niet in hoeverre dat op module nivo zal gaan, moeizaam denk ik...)

maar vooral dat ene; het mee laten lopen, of;

dat andere: ik maak ook 'synths' in VM, vaak met MPE, dus dat je ze inspeelt, ipv sequencers etc.

overigens in VM is het SYNC de output, de al klaar staat, CLOCK is altijd al een soort van BPM waarde, al hoeft dat niet per se... volgens mij... goed... het is modular, er zijn standaarden, maar die zijn er ook om vanaf te wijken...

ik gebruik Softube Modular en Reaktor soms in tracks, die dan meelopen.

soms is het te generatief, neem ik het op, dan kan het net zo goed standalone...

er zijn zeker voordelen, een VPS synth, met Hora Detour (de betaalde is polyphonisch...), en zelfs dan met MPE te bedienen.. in een simpel voorbeeld.

overigens kan je VCV 2 Pro ook inzetten als FX, een modulaire effect plugin....

EDIT: @krautrock1958 je schreef je laatste bericht, terwijl ik nog bezig was! :beard::D
toch zo eenvoudig, ja moest ook wel, CV is niet echt noodzakelik, tenzij je wat toeren wilt uithalen, b.v. naar Reaktor of Softube Modular of Voltage Modular (die wel allemaal andere waarden gebruiken???)

VCV Pro 2 blijft aantrekkelik, geld is op, toch gekozen voor een soft synth...

en in Voltage Modular heb ik weer iets nieuws ontdekt, met wat hulp, een wave-slicer, sliced cycles.. een heel simpele opzet, maar grote gevolgen...
kan ook in VCV vanzelfsprekend...
ik ben Voltage Modular te gewend, en ken de module makers te goed, soms persoonlik.

goed ik gebruik VM meestal standalone, al moet er een tijd komen, dat ik m ga gebruiken waarvoor ik m eigenlik had gekocht, als FX plugin, maar dat werkte nooit goed in Cubase.. nu wel, perfekt zelfs..
ik bedoel niet dat ik VM alleen als FX plugin ga gebruiken, maar dat toch eens ga uitproberen, genoeg modules, die van alles kunnen manglen.

VCV heeft ook mooi spul, een spectral blur module, frequency shifters/pitch shifters, granulars, spectral, resonators... dus ook voor FX denk ik voldoende.

VCV is altijd een lastige voor mij geweest, niet vanwege dat ik m niet snap, maar terwijl ik zoef door Softube Modular, die toch echt de slechtste workflow heeft, rommel ik door VCV heen.

ben benieuwd naar je ervaring in Ableton. en wellicht, in een sale over een jaar... ik mis ook nog een aantal favorieten van mij...
 
Laatst gewijzigd:
Vraag me nu wel een beetje af wat het voordeel is dat ie als vst nu un Ableton zit, wellicht dat het bepaalde voordelen heeft maar daar moet ik nog achterkomen. :?

Omdat je misschien....

- meerdere modular-racks naast elkaar wilt gebruiken
- het geluid "van buitenaf" (maar wél binnen je DAW) wilt aansturen met midi (ipv een sequencer module)
- graag andere (non-modular) instrumenten ernaast wil plaatsen, in je compositie
- eventueel je kanaal wilt kunnen bevriezen, als de cpu te hard aan het werk is
- je het signaal van je modular nog even door wat effect-plug-ins wil laten gaan
- signalen van je project door je modular wilt laten gaan
- het (denk ik?) wat makkelijker werkt, als je de output van je modular wilt renderen naar een wave of andersoortig bestand..

Bijna al het bovenstaande is mogelijk zónder DAW, overigens, maar dat zal wat meer gepuzzel/omslachtige workflow met zich meebrengen.
 
Het is zoals jullie al begrepen nog een beetje een ontdekkingreis voor me maar ik ben blij dat ik nu wel vcv2 probleemloos sync met Ableton.
Voor mij is het zeker ook beter gaan begrijpen hoe elke module zo z'n functie heeft binnen het synthesizer gebeuren en door de vele variaties in modules beter inzicht in de mogelijkheden te krijgen.
Daarnaast is het voor mij waardevol als ervaring omdat ik op een gegeven moment dan weet welke hardware modules ik in m'n case wil hebben en in software is dit eerst op een goedkope manier uit te proberen natuurlijk zodat ik beter weet wat modules doen en welke combinaties interessant zijn want hardware modules zijn hartstikke leuk maar...het is een dure hobby natuurlijk en dan ben ik blij dat ik op deze manier ervaring op kan doen.
Dan zie ik ook de voordelen van de combinatie tussen hardware en software, ik heb nu dus een Hex Inverter Mutant Brain besteld om op die manier m'n eurorack en m'n pc met al dat leuks er in te combineren want ervaring en inzicht opdoen is al leuk maar het is vooral de ontdekkingsreis, de journey into sound wat je ondergaat als je al die mogelijkheden bij elkaar op één plek hebt.
 
Och man, het is zó gaaf.. zelf ook nog maar baby-stapjes aan het zetten hoor. Leerzaam inderdaad - en in de software-versies kan je nét iets geruster experimenteren, zonder bang te zijn iets kapot te maken.. volgens mij heeft VM zelfs een module die doet alsof er veeeeel te veel volt door het systeem gaat. :D:D (Als @vink die nog niet kent, wordt dat hoog tijd.. maar hij kent 'm wel.)
 
Back
Top