Of moet dit op het orgel forum?

Afgelopen weekend in een kasteel waar een afgedankt thuisorgel stond. We konden geen merk vinden, alleen het type-opschrift: 'Mark 900'
(en het kringloopwinkel-stickertje ;) ).

Iemand die het toevallig weet ... en er ook voor uit durft te komen ? :D

Dank!

DSC_6263.JPG
 
Mark 900 is het merk en typenummer. Niet echt een hoogvlieger.

Dank! Aha, geen merkplaatje dat eraf gevallen was.

't Zag er idd uit als een typical homeorgan, geen idee wat het plan erachter was om het in een kasteel te zetten.
 
Reeds eerder vertoond maar niet gelijktijdig.
...https://www.youtube.com/watch?v=GxXHKdKUkss... . . . . . van een orgel een synt maken.
...https://www.youtube.com/watch?v=X4GBVWE2_N8&t=145s... . . van een synt een orgel maken.
Bij mij gratis mee te nemen orgeltoetsenbord met meerdere `druk`punten `veertjes`
Om met een syntersizer een goeie aanslag te maken op de toetsen.
Wel veel knutselwerk waar ik zelf tegen op zie.
 
Orgels zijn ook synthesizers, zij het zeer beperkt in instelling van het klankverloop. Ik heb een synth-hatende collega / bassist, die wel van het B3-geluid van John Lord houdt en elke keer als hij daarover in de pauze begon, sprak ik de eerste zin:D.

De orgelmarkt is zo'n wereld op zich dat er in mijn ogen onbegrijpelijk astronomische prijzen worden gevraagd door en betaald voor merken als Wersi.

Ik heb vorig jaar tweedehands een Hammond XK-1c gekocht (wil je nog puristischer en meer instelmogelijkheden, dan betaal je fors meer) en dat orgel vind ik lekkerder dan klinken dan de CX-3 uit mijn Kronos. Het watervalklavier speelt ook fijn.
 
Als je mij zou dwingen een peperduur orgel te kopen, dan is bij de klassieke de keuze niet zo moeilijk: een B3. Of als het net iets minder mag zijn: de Hammond van Procol Harum waarvan ik het typenummer niet van buiten ken. Bij moderne orgels zou ik voor de Roland AT-900 gaan. De mogelijkheden van een Tyros of dikke Wersi, maar dan met Roland klank en niet die typische dunnige Wersi orgelklank die zelfs in een Tyros zit (waarschijnlijk om aan de markt te cateren).

Dat gezegd zijnde, een tweedehands AT-900 kost bij de handelaar bijna 20k. En dat is toch wat hoog ten opzichte van de som van de componenten. Maar in de orgelwereld kan het economisch blijkbaar op die manier. Er zitten in die wereld vast minder krakers dan in de synthwereld. :) En ten opzichte van de akoestische pianowereld is de prijs wel conform.
 
Het is allemaal nog aanzienlijk breder te trekken:

“James Joyce was a synthesizer, trying to bring in as much as he could. I am an analyzer, trying to leave out as much as I can.” Samuel Beckett.
 
Orgels zijn ook synthesizers, zij het zeer beperkt in instelling van het klankverloop.

De luchtorgel is al 61 en meer, keer polyfonisch...

Mozart zat achter zo'n kerkorgel al lang te experimenteren...
Hoe laat ik een viool klinken? of hoe een trompet? hoe doe ik dat met de kerk reverb? etc...
 
Het is ook mooi om te zien als een organist zoveel gebruik maakt van de klankmogelijkheden van het orgel dat er een registrant moet meehelpen. Kan ik bij de synths af en toe ook wel eens gebruiken!

Het mooiste aan onderstaande video vind ik nog wel dat je gewoon kan voelen dat de helft van de zaal positief onder de indruk is en de andere helft -waarschijnlijk Eminent medewerkers- het allemaal toch niet erg stichtend vinden en zich bezorgd afvragen of die losgeslagen ziel toch niet "at the crossroads" geweest is. :D



Maar als we orgels en synths zeggen, dan kunnen we natuurlijk niet voorbij Jozef Skrzek. De man die een orgel gebruikt voor die paar arme zielen die met enkel zijn Minimoog en Space Echo nog niet aan stukken geblazen zijn. Voor degenen die nog niet begrepen hebben waarom zo'n oude Minimoog nog steeds erg gewild is:



 
Na dat hele artikel en zijn hele eerste vlog nog steeds geen concreet woord over de gedane mods. Als vlog 2 nog geen wol voor het geblaat geeft, geef ik op. Het lijkt erop dat hij de klank op diverse punten kan aftakken naar externe fx loops.
 
Ergens doorheen vlog 2 heeft hij 3 zinnen gewijd aan wat het eigenlijk is. Aan dit tempo ga ik mij er niet verder in verdiepen, maar het komt dus neer op outputs op verschillende plaatsen in het orgel, die naar externe FX units gestuurd worden en via mengpaneeltjes terug in het orgel gestuurd kunnen worden?
 
Een orgel, waarom ook niet. Romplers zijn hier toch ook in zwang. Of van die seventies string machines.

Cor Steyn is natuurlijk de enige echte orgel-god. Mag deze tuinbroek nog niet eens aan ruiken.
 
Back
Top